Inwestycje Pasażer

Dworzec w Siedlcach otwarty po przebudowie

– Przez ostatnie dwa lata dworzec w Siedlcach przeszedł olbrzymią przemianę, dzięki której stał się komfortową przestrzenią obsługi pasażerów. Cieszy również to, że dzięki wprowadzonym rozwiązaniom dworzec jest przyjazny osobom z niepełnosprawnościami oraz podróżnym z dużym bagażem, osobom starszym oraz rodzicom z dziećmi.  Poza tym zyskał atrakcyjny, nowoczesny, nieco industrialny wygląd, a także jasne i przestronne wnętrze – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

 

Dworzec przyjazny niepełnosprawnym

Dzięki inwestycji dworzec zyskał wiele usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami. Oprócz windy są to m.in. ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, dotykowe plany dworca, a także okienka kasowe dostosowane do obsługi osób poruszających się na wózkach. We wnętrzach zastosowano również kontrastową kolorystykę, co ułatwi przemieszczanie się po obiekcie osobom niedowidzącym.

Siedlce od początku wstąpienia Polski do Unii Europejskiej są ważnym punktem na transportowej mapie Europy. Linia E-20 jest częścią ważnego korytarza transportowego Morze Północne-Bałtyk. Dlatego już 20 lat temu Unia Europejska wsparła modernizację linii Warszawa-Siedlce, a następnie zakupiła nowoczesny, produkowany w Siedlcach, tabor skierowany do obsługi tego szlaku. Pociągi wtedy znacznie przyspieszyły, a podróż stała się wygodną. Następnie w latach 2007-2013 dzięki wsparciu Unii gruntownie zmodernizowano siedlecki węzeł kolejowy, a w latach 2014-2020 unowocześniono linię Siedlce-Terespol, odnowiono również trasę do Białegostoku. Fundusze Europejskie pozwoliły również na przywrócenie połączeń kolejowych z Lublinem, a także na budowę siedleckiego tunelu. Zwieńczeniem inwestycji UE w siedlecką kolej jest otwierany dziś nowoczesny dworzec. Nie tylko zwiększy on wygodę podróżowania, ale także zachęci kolejnych mieszkańców Siedlec i okolic do wybrania ekologicznego środka transportu, jakim jest pociąg. Dziękuję wszystkim partnerom, którzy przyczynili się do sprawnej realizacji tego europejskiego projektu – mówi Angela Martinez-Sarasola, kierownik Wydziału Polskiego w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej

 

Przebudowa dworca sprawiła, że stał się on również przyjazny środowisku i bezpieczny. W budynku zamontowano energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą, a także system BMS (Building Management System), którego jednym z zadań jest optymalizacja zużycia energii elektrycznej, cieplnej oraz wody. Ponadto budynek w całości ocieplono, a zamontowana w nim nowa stolarka okienna i drzwiowa spełnia obowiązujące normy. Natomiast na jego dachu umieszczono panele fotowoltaiczne do pozyskiwania zielonej energii. Z kolei dzięki zainstalowaniu nowoczesnych systemów bezpieczeństwa (monitoring, system kontroli dostępu, system sygnalizacji włamania i napadu), w tym przeciwpożarowych, poprawie ulegnie bezpieczeństwo podróżnych, a także  samego budynku.

Na nowo zagospodarowany zostanie teren w sąsiedztwie dworca. Pojawią się tam wiata rowerowa z 10 stojakami na jednoślady oraz kilka miejsc parkingowych. Jedno przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami.

15 nowych i przebudowanych dworców

Do tej pory w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w województwie mazowieckim PKP S.A. otworzyły po przebudowie i budowie 15 dworców kolejowych. Inwestycja w Siedlcach kosztowała przeszło 24 mln złotych brutto. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą robót budowlanych Texom  Sp.  z o.o., a dokumentację projektową opracowała pracownia architektoniczna Pas Projekt Sp. z o.o.

Dodaj komentarz