– Przez ostatnie dwa lata dworzec w Siedlcach przeszedł olbrzymią przemianę, dzięki której stał się komfortową przestrzenią obsługi pasażerów. Cieszy również to, że dzięki wprowadzonym rozwiązaniom dworzec jest przyjazny osobom z niepełnosprawnościami oraz podróżnym z dużym bagażem, osobom starszym oraz rodzicom z dziećmi. Poza tym zyskał atrakcyjny, nowoczesny, nieco industrialny wygląd, a także jasne i przestronne wnętrze – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Dworzec przyjazny niepełnosprawnym
Dzięki inwestycji dworzec zyskał wiele usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami. Oprócz windy są to m.in. ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, dotykowe plany dworca, a także okienka kasowe dostosowane do obsługi osób poruszających się na wózkach. We wnętrzach zastosowano również kontrastową kolorystykę, co ułatwi przemieszczanie się po obiekcie osobom niedowidzącym.
– Siedlce od początku wstąpienia Polski do Unii Europejskiej są ważnym punktem na transportowej mapie Europy. Linia E-20 jest częścią ważnego korytarza transportowego Morze Północne-Bałtyk. Dlatego już 20 lat temu Unia Europejska wsparła modernizację linii Warszawa-Siedlce, a następnie zakupiła nowoczesny, produkowany w Siedlcach, tabor skierowany do obsługi tego szlaku. Pociągi wtedy znacznie przyspieszyły, a podróż stała się wygodną. Następnie w latach 2007-2013 dzięki wsparciu Unii gruntownie zmodernizowano siedlecki węzeł kolejowy, a w latach 2014-2020 unowocześniono linię Siedlce-Terespol, odnowiono również trasę do Białegostoku. Fundusze Europejskie pozwoliły również na przywrócenie połączeń kolejowych z Lublinem, a także na budowę siedleckiego tunelu. Zwieńczeniem inwestycji UE w siedlecką kolej jest otwierany dziś nowoczesny dworzec. Nie tylko zwiększy on wygodę podróżowania, ale także zachęci kolejnych mieszkańców Siedlec i okolic do wybrania ekologicznego środka transportu, jakim jest pociąg. Dziękuję wszystkim partnerom, którzy przyczynili się do sprawnej realizacji tego europejskiego projektu – mówi Angela Martinez-Sarasola, kierownik Wydziału Polskiego w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej
Przebudowa dworca sprawiła, że stał się on również przyjazny środowisku i bezpieczny. W budynku zamontowano energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą, a także system BMS (Building Management System), którego jednym z zadań jest optymalizacja zużycia energii elektrycznej, cieplnej oraz wody. Ponadto budynek w całości ocieplono, a zamontowana w nim nowa stolarka okienna i drzwiowa spełnia obowiązujące normy. Natomiast na jego dachu umieszczono panele fotowoltaiczne do pozyskiwania zielonej energii. Z kolei dzięki zainstalowaniu nowoczesnych systemów bezpieczeństwa (monitoring, system kontroli dostępu, system sygnalizacji włamania i napadu), w tym przeciwpożarowych, poprawie ulegnie bezpieczeństwo podróżnych, a także samego budynku.
Na nowo zagospodarowany zostanie teren w sąsiedztwie dworca. Pojawią się tam wiata rowerowa z 10 stojakami na jednoślady oraz kilka miejsc parkingowych. Jedno przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami.
15 nowych i przebudowanych dworców
Do tej pory w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w województwie mazowieckim PKP S.A. otworzyły po przebudowie i budowie 15 dworców kolejowych. Inwestycja w Siedlcach kosztowała przeszło 24 mln złotych brutto. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą robót budowlanych Texom Sp. z o.o., a dokumentację projektową opracowała pracownia architektoniczna Pas Projekt Sp. z o.o.