Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

Dworzec w Sochaczewie sam w sobie celem podróży

Sochaczew częścią wielkiego europejskiego projektu – Christopher Todd – dyrektor Wydziału ds. Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej powiedział:

–  Głęboka modernizacja polskiej kolei zapoczątkowana została dzięki unijnemu budżetowi jeszcze przed wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej. Obecnie, przy niebagatelnym wsparciu środków unijnych, Polska realizuje kolejowy plan Marshalla. To program bez historycznego precedensu, którego częścią jest przebiegająca przez Sochaczew linia kolejowa E-20, będąca odcinkiem ważnego Europejskiego Korytarza Transportowego sieci TEN-T „Morze Północne – Bałtyk”, łączącego porty w Europie Zachodniej z tymi w Zatoce Fińskiej. Wielomilionowe inwestycje w infrastrukturę liniowa na E-20 to wyraz solidarności i wsparcia Europy dla polskich obywateli w budowaniu szybkich, komfortowych i punktualnych połączeń kolejowych. Obecnie przyszedł czas na europejskie wsparcie dla przebudowy dworca w Sochaczewie. Po zakończeniu inwestycji podróż np. na trasie SochaczewWarszawa będzie się rozpoczynać w komfortowych warunkach już na dworcu. Unijne wsparcie zostanie przekazane poprzez krajowy Program Inwestycji Dworcowych.

 

Jak będzie wyglądało wnętrze budynku?

Na jego parterze zaprojektowano hol pełniący funkcję poczekalni. Dzięki inwestycji zyska on całkowicie nowe wyposażenie. Pojawią się ławki, gabloty z rozkładami jazdy pociągów, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowy system informacji głosowej. W sąsiedztwie holu, oprócz pomieszczenia kas biletowych i toalet, zaplanowano przestrzeń pod przyszły lokal gastronomiczny oraz pomieszczenia biurowe przeznaczone dla jednej ze spółek kolejowych.

Podpisanie umowy na modernizację dworca kolejowego w Sochaczewie. (Fot. PKP SA)
Podpisanie umowy na modernizację dworca kolejowego w Sochaczewie. (Fot. PKP SA)

Dworzec dostępny dla wszystkich pasażerów

Dzięki przebudowie dworzec stanie się bardziej przyjazny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Wykonawca zlikwiduje bariery architektoniczne. Wprowadzi także szereg usprawnień, w tym m.in. ścieżki prowadzące, czy dotykowe plany dworca. W obiekcie pojawią się tabliczki w alfabecie Braille’a oraz toalety przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Ekologicznie i bezpiecznie

Zbliżająca się modernizacja obiektu stawia również na ekologię i poprawę bezpieczeństwa na dworcu oraz w jego najbliższym otoczeniu. W ramach inwestycji zaplanowano docieplenie dachu budynku od wewnątrz. Ponadto, wykonawca planuje zastosować stolarkę okienną i drzwiową o niskim stopniu przenikalności cieplnej. To co wpłynie korzystnie na ograniczenie strat ciepła. Ponadto w całym kompleksie zostanie zastosowane energooszczędne oświetlenie. W celu optymalizacji zużycia wody, energii elektrycznej i cieplnej zamontowany zostanie system BMS (Building Management System) zarządzający wszystkimi instalacjami i urządzeniami na dworcu. Z kolei poprzez montaż nowoczesnych systemów bezpieczeństwa – monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych – zwiększy się bezpieczeństwo osób i samego budynku.

Zmieni się też otoczenie obiektu

Olbrzymią metamorfozę przejdzie plac przed dworcem. Wykonawca inwestycji przebuduje układ komunikacyjny. Wzdłuż frontowej fasady budynku pojawią się miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami oraz typu kiss&ride. Natomiast nieco bliżej ulicy Henryka Sienkiewicza powstaną dwa wyspowe perony dla autobusów. Będzie także postój taksówek oraz 9 miejsc parkingowych, w tym dwa przeznaczone dla samochodów elektrycznych. W sąsiedztwie budynku pojawi się również wiata rowerowa. Zabytkowa lokomotywa pozostanie na swoim dotychczasowym miejscu. Z innych prac planowanych w otoczeniu dworca warto wspomnieć o uporządkowaniu zieleni, a także montażu nowych elementów małej architektury.

Dodaj komentarz