Wywiady

FPS: “Pracujemy nad strategią i planami rozwojowymi” [WYWIAD]

FPS pozyskała przełomowy kontrakt na dostawę do 450 nowych wagonów dla PKP Intercity. Na tym nie kończą się ambicje poznańskiego producenta, przed którym wiele wyzwań, tym samym szans na rozwój firmy. Rozmawiamy z Grzegorzem Kucia, Prezesem Zarządu Fabryki Pojazdów Szynowych H. Cegielski.

Grzegorz Kucia, Prezes Zarządu Fabryki Pojazdów Szynowych H. Cegielski
Grzegorz Kucia, Prezes Zarządu Fabryki Pojazdów Szynowych H. Cegielski
Na początku chciałbym porozmawiać o planie prezesa na Spółkę. Jakie cele stawia Pan przed sobą oraz niebawem nowym Zarządem? Jaka jest Pana wizja na dalsze funkcjonowanie FPS?

Od niespełna dwóch miesięcy pełnię funkcję Prezesa FPS. Choć jest to stosunkowo krótki okres na formułowanie planów, to jednak pozwolił mi on na ocenę potencjału firmy oraz zidentyfikowanie wyzwań, które przed nią stoją. Naszym priorytetem jest obecnie realizacja dużego kontraktu z PKP Intercity, na którym skupia się praca naszego zespołu. Równocześnie rozpoczęliśmy prace nad nową strategią firmy, ale jest jeszcze zbyt wcześnie, aby szczegółowo omawiać ten temat.

A jak w FPS wygląda kwestia inwestycji w  inwestycji w technologie, ale także infrastrukturę? Czy obecna przestrzeń produkcyjna FPS jest wystarczająca? Czy nie czas na inwestycję, która pozwoli rozszerzyć linię produkcyjną firmy?

Jak już wcześniej wspomniałem, pracujemy nad strategią i będziemy opracowywać plany rozwojowe. Nie jest tajemnicą, że nasza przestrzeń produkcyjna jest ograniczona, dlatego musimy ją wykorzystać w pełni oraz zredukować nasze technologiczne słabości. Na tym obecnie skupiamy nasze działania.

Fabryka Pojazdów Szynowych pozyskała ważne kontrakty, w tym jeden przełomowy, jeżeli chodzi o dostawę do 450 wagonów dla PKP Intercity. Jak obecnie wygląda portfel zamówień FPS i jak kształtują się zdolności produkcyjne firmy? Czy FPS może podjąć się realizacji kolejnych kontraktów?

Obecny portfel zamówień w pełni wykorzystuje nasze obecne zdolności produkcyjne. Planujemy je rozbudować, aby móc realizować dodatkowe kontrakty.

Jeżeli chodzi o umowę na dostawę nowych wagonów dla PKP Intercity. Jakie udogodnienia czekają na pasażerów w nowych pojazdach, czy można spodziewać się jakiś ciekawych rozwiązań w jednostkach dla IC?

Przede wszystkim zmiany będą widoczne zarówno w wyglądzie zewnętrznym, jak i wewnętrznym wagonów. PKP Intercity już przedstawiło wizualizacje, po zakończeniu ostatecznych uzgodnień technicznych, również planujemy zaprezentować szczegółowe grafiki przedstawiające nowy design wagonów. W tej chwili omawiamy szczegóły z zamawiającym i potrzebujemy jeszcze trochę czasu, aby dopracować wszystkie aspekty.

Chciałbym podkreślić, że te wagony będą nowoczesne i wyróżnią się unikalnym designem zarówno na stacji, jak i wewnątrz wagonu. Naszym celem jest zapewnienie poprawy komfortu podróży, który będzie zauważalny dla pasażerów.

Niegdyś w kuluarach mówiono o potencjale zaistnienia FPS na zagranicznych rynkach. Wagonami FPS miał być zainteresowany m.in. startup z nocnymi pociągami, a także państwa członkowskie NATO, które miały zainteresować się wagonami wojskowymi. Co dalej z tymi potencjalnymi zamówieniami?

Projekt, o którym Pan wspomniał, został zakończony, ponieważ nasz partner nie zdołał uzyskać finansowania. Obecnie prowadzimy rozmowy z innymi firmami w podobnym zakresie, ponieważ uważamy ten kierunek za interesujący. Temat wagonów dla wojska pozostaje dla nas aktualny – nadal jesteśmy zainteresowani ich produkcją.

Dodaj komentarz