Raport z Polski Tramwaje Wydarzenia

Gdańsk pożegnał ostatni wysokopodłogowy tramwaj [ZDJĘCIA]

To ważny moment dla gdańskiej komunikacji miejskiej, a jednocześnie zamknięcie pewnego rozdziału jej historii. W piątek 5 marca 2021 z użytku wycofany został ostatni tramwaj wysokopodłogowy. Od teraz pasażerowie korzystać będą z dostępniejszych pojazdów.

Fot. nadesłane

Całkowite wycofanie z ruchu tramwajów wysokopodłogowych możliwe było dzięki zakończonej niedawno dużej inwestycji, czyli zakupowi 30 nowoczesnych tramwajów Pesa Jazz Duo dla Gdańska, o których pisaliśmy już wcześniej:

Do Gdańska dotarł 30. tramwaj Pesa Jazz Duo

W uroczystym przejeździe i konferencji prasowej poświęconej unowocześnianiu transportu publicznego w Gdańsku wzięli udział m.in. Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, Prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów Sp. z o.o. – Maciej Lisicki oraz Członek Zarządu ds. Sprzedaży PESA Bydgoszcz SA – Maciej Maciejewski.

Nowa wersja tramwajów Jazz Duo różni się od pięciu tramwajów  dostarczonych przez Pesa do Gdańska w 2015 roku. Nowe modele zyskały szereg rozwiązań, które dodatkowo podniosły komfort jazdy pasażerów oraz warunki pracy motorniczych. W pojazdach w przestrzeni pasażerskiej i w kabinach prowadzącego zamontowane zostały gniazda USB. Wyznaczono także osobne zabezpieczone stanowisko dla roweru i udoskonalono oświetlenie stopni wejściowych. Samopoczucie pasażerów poprawia zmienna barwa oświetlenia, która dostosowuje się do temperatury zewnętrznej tj. przy chłodzie – jest to barwa ciepła, podczas wysokiej temperatury  – barwa zimna.

Nowe tramwaje PESA Jazz Duo to pojazdy wieloczłonowe, dwukierunkowe i całkowicie niskopodłogowe, o długości do 32,5m. W tramwaju mieści się ponad 200 pasażerów, w tym 32 na miejscach siedzących. Siedzenia i tapicerka zostały wykonane z wandaloodpornych materiałów. Tramwaj wyposażony jest w zautomatyzowany defibrylator zewnętrzny AED, umieszczony w kabinie motorniczego. Nowe tramwaje zapewniają również wyższy komfort motorniczym. Kabiny wyposażone zostały m.in. w wygodne fotele, miejsce na rzeczy osobiste motorniczego, chłodziarkę na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik oraz czujnik dymu papierosowego. Pojazdy są klimatyzowane i wyposażone w monitoring wewnętrzny oraz system informacji pasażerskiej. Tramwaje przystosowane są do pokonywania wzniesień wynoszących do 6 proc., z możliwością zatrzymania się na wymienionym odcinku.

Trzydzieści nowych tramwajów

Do Gdańska przyjechało łącznie 30 nowych tramwajów Pesa Jazz Duo. Spółka GAiT skorzystała bowiem z opcji umowy podpisanej z Pesą Bydgoszcz w lutym 2018 roku na zakup 15 nowych tramwajów. Pozwalała ona na rozszerzenie zamówienia o kolejne tramwaje tego samego typu. I tak, w kwietniu poprzedniego roku spółka GAiT zamówiła kolejne 15 pojazdów tego typu.

Pesa Jazz Duo jest 70. pojazdem wyprodukowanym przez PESA Bydgoszcz SA dla Gdańska. W 2010 roku rozpoczęły się dostawy pierwszych Swingów – łącznie jest ich w Gdańsku 35. W 2015 dołączyło do nich 5 dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo. Teraz gdańska flota wzbogaciła się o kolejnych 30 tramwajów Pesa Jazz Duo.

– To pokazuje, że się rozwijamy, zmieniamy. Dzisiaj witamy na trasach ostatni tramwaj z dużej dostawy bydgoskiej firmy PESA, w której 30 pojazdów zostało zakupionych, częściowo ze współfinansowaniem Unii Europejskiej. Historyczny dzień, ważny dzień i mam nadzieję, że poprawa jakości naszych tramwajów i konsekwentna rozbudowa linii tramwajowych – przypomnę, że trwa budowa linii Nowa Warszawska, łączącej al. Havla z pętlą przy al. Pawła Adamowicza – że to wszystko zachęci gdańszczanki i gdańszczan do jak najczęstszego korzystania z komunikacji publicznej zamiast z samochodów – podkreśla Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska

 

Dodaj komentarz