Dla lotniska w międzyczasie powinna zapaść również kluczowa decyzja lokalizacyjna oraz powstać ostateczny Master Plan Portu Solidarność, który powinien być gotowy w 2023 roku. Te wszystkie elementy razem zamkną pierwszy etap – przygotowawczy, który pozwoli na przejście do kolejnego etapu.
Master Architekt
Powstanie Master Planu musi poprzedzić wybór głównego architekta. Generalny Projektant Architektury, czyli tzw. Master Architekt, to podmiot, który będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie terminala pasażerskiego i dworca kolejowego wraz z węzłem przesiadkowym transportu publicznego. To on będzie odpowiedzialny za wygląd i konstrukcję najważniejszych obiektów Portu Solidarność.
W trwającym obecnie drugim etapie postępowania przetargowego CPK bierze udział pięciu oferentów. Są wśród nich dwa biura projektowe wywodzące się z Wielkiej Brytanii: Foster+Partners i Zaha Hadid, amerykańska pracownia Kohn Pedersen Fox, pracownia Vidal y Asociados Estudio de Arquitectura z Hiszpanii oraz Dar Al-Handasah i Perkins&Will, czyli konsorcjum amerykańsko-libańskie.
Zainteresowanie przetargiem ze strony renomowanych, międzynarodowych biur projektowych z doświadczeniem przy dużych inwestycjach lotniskowych w różnych częściach świata, podkreśla wagę inwestycji, jaką jest budowa Portu Solidarność w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego.
W dialogu konkurencyjnym biorą udział architekci z ogromną wiedzą techniczną i bogatym doświadczeniem zawodowym. Zdobyli je m.in. przy okazji budowy i rozbudowy portów lotniczych m.in. w Pekinie (Daxing), Singapurze (Changi), w Stambule i Dubaju, na londyńskim Heathrow czy JFK w Nowym Jorku.