Nasza współpraca z Organizacją Narodów Zjednoczonych, a konkretnie z jej regionalnym oddziałem – Europejską Komisją Gospodarczą ONZ (UNECE) – ma kluczowe znaczenie strategiczne i koncentruje się głównie na ułatwianiu międzynarodowego transportu lądowego na szlaku euroazjatyckim. Jest to najszersza płaszczyzna współpracy multilateralnej, której celem jest minimalizowanie barier i harmonizacja regulacji między różnymi regionami, co staje się szczególnie istotne w kontekście rosnącej fragmentacji geopolitycznej.
Orgnizacja OSZD aktywnie uczestniczy w projektach UNECE dotyczących rozwoju infrastruktury transportowej, wspierając integrację swoich sieci kolejowych, zwłaszcza szerokiego toru (1520 mm), z europejskimi inicjatywami, takimi jak Sieć TER (Trans-European Railway). OSŻD bierze udział w pracach mających na celu ułatwianie transportu i handlu poprzez ujednolicenie procedur celnych i granicznych, co jest zgodne z celami UNECE dotyczącymi cyfryzacji listów przewozowych i eliminacji biurokratycznych przeszkód w ruchu kolejowym na całym szlaku euroazjatyckim.
Opisana współpraca z UNECE zaowocowała zawarciem w roku 2025 umowy o instytucjonalnej współpracy.
OSŻD równie energicznie współpracuje także z ESCAPE (organizacja ONZ ds. Azji Południowo-Wschodniej) przejawem czego jest wspólna w 2022 roku publikacja „Digitalizacja – kolejny krok w kierunku przyszłości międzynarodowego transportu kolejowego”. W ramach opracowania przedstawiono koncepcję „jednego okna” na przejściach granicznych dla transportu kolejowego. Również we współpracy z ta Organizacją opracowano i wydano w 2024 roku „OSJD Reference Book on Multimodal, Intermodal, Combined and Piggback Transport” zwierający niezbędną wiedzę w zakresie technologii przewozowych.
Dodatkowo w czerwcu 2024 roku jako organizacja podpisaliśmy Memorandum o Współpracy ze Stałym Sekretariatem Międzyrządowej Komisji TRACECA, mające na celu aktywny rozwój statutowej współpracy, a w 2025 roku podpisaliśmy umowę ze Światową Organizacją Celną (WCO). Nawiązaliśmy również kontakty ze Stowarzyszeniem Narodów Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN).Wydarzenia stanowią ważny krok w kierunku nawiązania partnerstwa oraz wymiany zaawansowanych technologii, doświadczeń i zasobów.
OSŻD pełni rolę niezbędnego mostu dyplomatycznego i technicznego, który dzięki tej zróżnicowanej współpracy gwarantuje, że różnice techniczne i prawne między rynkami Azji a Europy są efektywnie minimalizowane, a ładunki mogą przemieszczać się w sposób płynny i bezpieczny wzdłuż całego szlaku euroazjatyckiego. Wykorzystujemy platformę współpracy międzynarodowej do eliminowania biurokratycznych barier i promowania standardów, które ułatwiają intermodalność i płynność logistyczną, co jest kluczowe dla konkurencyjności transportu lądowego na globalnym rynku.
Jak Pan ocenia rolę OSŻD w utrzymaniu łańcuchów dostaw między Azją a Europą – czy w obliczu nowych realiów OSŻD stanie się bardziej organizacją techniczną niż polityczną?
OSŻD nie aspiruje do bycia organizacja polityczną z uwagi na cele. które mają charakter stricte gospodarczy w zakresie transportu kolejowego. Myślę, że wyraźnie widać to teraz, kiedy na naszych naradach w jednej sali gromadzą się przedstawiciele różnych stron i dyskutują kwestie transportu kolejowego. Złożoność nowych realiów wyraźnie wyostrza postrzeganie OSŻD jako organizacji, której główną siłą napędową i osią działania jest kolejowy aspekt techniczno-prawny. Historycznie, organizacja zawsze koncentrowała się na kwestiach operacyjnych, ale obecne uwarunkowania globalne wymuszają świadome oddzielenie spraw logistycznych i technicznych od sporów międzynarodowych. Utrzymanie integralności systemów transportowych oraz dążenie do harmonizacji prawa przewozowego (SMGS/CIM) jest teraz priorytetem absolutnym, ponieważ te regulacje są neutralne i służą wspólnemu interesowi wszystkich kolei: utrzymaniu łańcuchów dostaw między Azją a Europą, zapewnieniu bezpieczeństwa i płynności ruchu.




