„Karlik” takim przydomkiem pasażerowie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii obdarzyli tramwaj 116Nd Citadis. Przed zbliżającą się 20. rocznicą pierwszego liniowego wyjazdu, na tory wyjechał pierwszy wagon tej serii po gruntownym remoncie.
Od czwartku (18 lutego 2021 r.) pierwszy klimatyzowany Karlik Tramwajów Śląskich kursuje na linii nr 20. Cofając się w przeszłość 3 maja 2001 r. wagony typu 116Nd Citadis zainaugurowały swoją liniową eksploatację, wyruszając na trasę – nieistniejącej dziś – linii nr 41, łączącej Katowice, Chorzów i Bytom. Był to pierwszy niskopodłogowy wagon eksploatowany przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Tramwajowej (poprzednika dzisiejszej spółki Tramwaje Śląskie S.A.).
– To był pierwszy powiew nowoczesności i sygnał, że weszliśmy w XXI wiek. Niska podłoga, wygląd zewnętrzny, komfort jazdy i prowadzenia wagonu, rozwiązania techniczne… to wszystko powodowało, że pasażerowie oczekujący na przystankach często puszczali jadące wcześniej stare wagony, żeby pojechać Karlikiem – wspomina Bolesław Knapik, Prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A.
Wyprodukowane w chorzowskiej fabryce Alstom Konstal wagony dzielnie zniosły blisko dwie dekady intensywnej eksploatacji. Przyszedł jednak czas na gruntowną modernizację tramwajów tej serii.
– Cały proces rozpoczął się w połowie 2019 roku i był bardzo czasochłonny. Wynika to z faktu, że całość zmian konstrukcyjnych w zakresie rozmieszczenia urządzeń – od projektu do realizacji – to efekt pracy naszych specjalistów z Zakładu Usługowo Remontowego w Chorzowie, współpracujących z dostawcami urządzeń – wyjaśnia Bolesław Knapik i dodaje, że pasażerów z pewnością ucieszy fakt, iż wagon zyskał klimatyzację przestrzeni pasażerskiej.
Co zatem zmieniło się w dobrze znanym Karliku? Zakres modernizacji był bardzo szeroki obejmując m. in.:
- wymianę napędu, skrzyń łączeniowych wraz z całością instalacji elektrycznej i modernizacją pulpitu motorniczego,
- zabudowę nowych lusterek z ramionami składanymi elektrycznie,
- kompleksowy remont wózków, w tym przekładni napędowych,
- zabudowę nowej instalacji smarowania obrzeży kół,
- wymianę oświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego,
- wymianę płatów drzwi wraz z napędami oraz platformą dla osób niepełnosprawnych,
- wymianę kompletnego oszklenia z zastosowaniem szyb przyciemnianych,
- naprawę pudła wraz z jego lakierowaniem,
- zabudowę nowych siedzeń pasażerskich,
- zabudowę nowego wystroju wnętrza,
- zabudowę nowych agregatów grzewczo-chłodniczych kabiny motorniczego i przestrzeni pasażerskiej na dachu wagonu,
- wymianę wygrodzenia motorniczego z zastosowaniem drzwi przesuwnych.
Poza nowym pulpitem sterowniczym motorniczowie zyskali tempomat oraz elektrycznie ogrzewane szyby, co zapobiega ich zamarzaniu i parowaniu, zwiększając pole widzenia, a co za tym idzie bezpieczeństwo podróży. Pasażerowie, obok automatycznie sterowanej klimatyzacji, otrzymali możliwość korzystania z gniazd USB, a całości dopełnia nowoczesny wizualny i głosowy system informacji pasażerskiej.