„Produkcja, napędy i zasilanie, lokomotywy i inne pojazdy zasilane wodorem” – to temat pierwszego panelu drugiego dnia konferencji „Kolej wodorowa”, organizowanej przez Polską Izbę Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei w Poznaniu.
Drugi dzień konferencji otworzył Maciej Andrzejewski – Dyrektor Instytutu Łukasiewicz IPS „Tabor”.
– Kolej musi otworzyć się na wodór – podkreślał. – To nie tylko budowa pojazdów to przede wszystkim bezpieczeństwo. Otwiera się nowy obszar dla całego systemu.
Jak podkreślił prelegent, pojazdy napędzane wodorem będą mogły odnieść sukces na rynku tylko wtedy, gdy w Europie zostanie udostępniona odpowiednia infrastruktura zaopatrzeniowa na paliwo. Komisja powinna zbadać stosowne środki w celu wsparcia budowy ogólnoeuropejskiej sieci stacji paliw dla pojazdów napędzanych wodorem.
– Gwarancją sukcesu jest pokonanie zidentyfikowanych barier poprzez wszystkie zainteresowane strony tj. producentów, podmioty odpowiedzialne za certyfikacje (homologacje), użytkowników oraz organy administracji rządowej – dodał.
Temat „Homologacja pojazdów szynowych z nowatorskimi rozwiązaniami technicznymi” podjął dr in. Rafał Cichy – Kierownik Ośrodka Certyfikacji Wyrobów Łukasiewicz – IPS „TABOR”.
Wśród prelegentów znalazł się także Prezes Zarządu STADLER Polska – Tomasz Prejs, który zaprezentował pojazdy wodorowe, produkowane w firmie. O rozwiązaniach wodorowych w Siemens Mobility mówił zaś Jacek Fink-Finowicki – Starszy Inżynier Projektów.
W panelu dyskusyjnym nawiązano do dystrybucji wodoru, infrastruktury i stacji tankowania.
Wśród prelegentów byli przedstawiciele:
- PKN ORLEN S.A.
Grzegorz Jóźwiak – Dyrektor Biura Wdrażania Paliw Alternatywnych
„Rola wodoru w dążeniu do neutralności emisyjnej – kierunki wykorzystania wodoru w PKN ORLEN S.A.” - IMPACT CLEAN POWER TECHNOLOGY S.A.
Filip Jankun – Dyrektor Sprzedaży
„Litowo jonowe systemy bateryjne dla napędów wodorowych na kolei” - PKP Energetyka S.A.
Piotr Obrycki – Dyrektor Biura Badań i Rozwoju
„Rozwiązania oparte na wodorze jako uzupełnienie programu Zielona Kolej” - LOPI Anuszkiewicz i Trzecińscy sp. j.
Piotr Matera – Z-ca Dyrektora ds. technicznych
„Zarządzanie i magazynowanie energii” - Politechnika Warszawska
dr inż. Piotr Piórkowski – Kierownik Zakładu Napędów Wieloźródłowych
„Testy wodorowego ogniwa paliwowego PEM” - Politechnika Poznańska – Instytut Transportu
mgr Mateusz Jüngst
„Perspektywy wykorzystania niskoemisyjnych wagonów motorowych i zespołów trakcyjnych na liniach niezelektryfikowanych w Polsce”