Rozporządzenie nr 1371
To ostatnie może utrudniać niedostosowanie taboru do peronu. Jak jest to obecnie uregulowane?
Rozporządzenie UE 1371 z 2007 roku dedykuje i określa w jaki sposób powinna być tutaj zapewniona dostępność. Artykuł 23 mówi, że to leży po stronie przewoźnika. Ponad 50 procent taboru elektrycznego spełnia już te wymogi, podobnie ponad 90 procent taboru trakcji spalinowej- stwierdził Marek Olkiewicz, wiceprezes Zarządu PKP PLK S.A.
Olkiewicz dodał, że PKP PLK wspólnie z PKP SA i przewoźnikami, a szczególnie z PKP Intercity podpisało umowę, która reguluje jak pomagać osobom z niepełnosprawnościami.
Jest całodobowy telefon, są uprawnione osoby, które reagują, pomagają w poruszaniu się po przestrzeni dworcowej, pomagają w dostaniu się na właściwy peron i asystują przy wsiadaniu i wysiadaniu z pociągu. Na 4461 peronów ponad 1627 mamy już przystosowanych do TSI PRM. 65 peronów spełnia kryteria, że mieści się w przedziale 55 -76- zaznaczył prezes.
Szkolenia pracowników
Karol Kłosowski, dyrektor Departamentu Przewozów Pasażerskich w Urzędzie Transportu Kolejowego podkreślił podczas konferencji, że Urząd cieszą szczególnie „działania miękkie”, które polegają m.in. na szkoleniu pracowników sektora transportu.
Kolej to nie tylko infrastruktura, perony, tory, to nie tylko tabor i systemy, które nas otaczają i umożliwiają, by ta kolej funkcjonowała bezpiecznie i sprawnie. To przede wszystkim ludzie, którzy tę kolej tworzą. I bardzo nas to cieszy, że w programie Dostępność Plus uwzględnia się także te kompetencje miękkie, kwestie związane ze szkoleniem pracowników sektora transportu, którzy w bezpośredni sposób spotykają się z pasażerem na co dzień. Jako UTK jesteśmy tu w pewnym rodzaju pośrednikiem między rynkiem transportu kolejowego a Radą Dostępności- stwierdził Kłosowski.
Anna Lenarczyk, członek Zarządu Przewozów Regionalnych podkreśliła, że szkolenia w POLREGIO skupiają na pomocy w dostępności do ich oferty.
Od kiedy weszło rozporządzenie 1371 w spółce funkcjonowała infolinia, pozwalająca osobie, która wymaga pomocy w podróżowaniu zgłosić zapotrzebowanie takiego przejazdu i poprosić o pomoc w trakcie podróży. Do niedawna działała ona dość ułomnie, funkcjonowała tylko w dni robocze w godzinach od 7.00 do 15.00. Od połowy maja mamy wydłużony czas infolinii, działamy przez 7 dni w tygodniu między godziną 7.00 a 23.00, obsługują ja osoby specjalnie przeszkolone- powiedziała Lenarczyk.
Prezes dodała, że szkoląc pracowników pierwszego kontaktu z pasażerem również duży nacisk kładzie się na szkolenie związane z obsługą osób z niepełnosprawnościami. Odbywają się one cykliczne, 4 razy w roku i prowadzone są w dwóch blokach.
W bloku technicznym, w którym nasi pracownicy są szkoleni z zakresu uruchomienia urządzeń, które znajdują się w pociągu, jak windy czy rampy i pomocy pasażerowi wjechania wózkiem na nie. Podczas szkoleń zwracamy także uwagę na sprawy tzw. miękkie, a więc na zasady komunikacji z takim pasażerem- podkreśliła Anna Lenarczyk.
PKP Intercity także prowadzi specjalistyczne szkolenia dla pracowników drużyn konduktorskich, realizowane we współpracy z Fundacją Integracja. Program szkoleń został uruchomiony w czerwcu 2017 roku i dotychczas zostało przeszkolonych ponad 1800 pracowników drużyn konduktorskich – powiedział Marek Chraniuk. Zajęcia odbywały się w Warszawie, Gdyni, Poznaniu, Wrocławiu oraz w Krakowie. Łącznie zrealizowano 154 dni szkoleniowe, podczas których skupiliśmy się na 5 najważniejszych obszarach, tj.: obowiązujących regulacjach prawnych, analizie najczęściej występujących sytuacjach, kiedy osoby z niepełnosprawnością potrzebują pomocy oraz przedstawieniu dobrych praktyk udzielania pomocy i komunikacji. Najważniejsze jednak były dla nas ćwiczenia, które ułatwiają niesienie bezpiecznej pomocy osobom z niepełnosprawnościami – dodał prezes.
Partnerami wydarzenia były PKP Intercity i Przewozy Regionalne POLREGIO. Ponadto Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei, Łódzka Kolej Aglomeracyjna oraz Koleje Wielkopolskie. Konferencja odbywała się pod patronatami Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju oraz Urzędu Transportu Kolejowego. A także pod patronatem medialnym portalu NaKolei.pl, „Raportu Kolejowego” i „Wolnej Drogi”.