Generalnie można stwierdzić, że prace nad frontem robót i ich finansowaniem w kolejnej perspektywie budżetu unijnego trwają pełną parą.
Dla pasażerów kolej zmienia się z dnia na dzień. Proszę o ocenę przygotowań do realizacji części kolejowej CPK oraz, tak ważnego dla pasażerów z wielu miejscowości, programu Kolej Plus?
Realizacja programu Kolej Plus postępuje zgodnie z założonym harmonogramem. W wyniku ogłoszonego naboru wpłynęło około 100 wniosków, z czego do kolejnego etapu zostało zakwalifikowanych 79 projektów na łączną kwotę ponad 30 mld zł.
Dziękuję wszystkim samorządom, które przystąpiły do realizacji tego programu dając wyraz, że doceniają walory transportu kolejowego. Obecnie przechodzimy do drugiego etapu programu, w którym samorządowcy będą mieli 12 miesięcy na przygotowanie niezbędnych dokumentów aplikacyjnych oraz opracowanie wstępnego studium planistyczno – prognostycznego. Studium to pozwoli precyzyjnie określić niezbędny zakres prac i koszty planowanej inwestycji. Tę pracę będziemy wykonywać przez cały rok 2021, aby pod jego koniec wyłonić projekty do realizacji w ramach dostępnej puli środków finansowych.
Rok 2021 zapowiada się bardzo pracowicie. Na co jako resort będziecie chcieli kłaść szczególny nacisk?
Pierwsza grupa zadań to zakończenie przygotowania i wdrożenie do realizacji programów i projektów inwestycyjnych z kolejnej perspektywy unijnej. W głównej mierze związana z działaniami na rzecz podnoszenia bezpieczeństwa sektora kolejowego. Będziemy m. in. kończyli wdrażanie filara technicznego IV pakietu kolejowego. Mam nadzieję, że jeszcze w tym roku projekt zostanie przyjęty przez rząd i trafi do prac parlamentarnych. Będą również trwały prace nad nowelizacją ustawy o transporcie kolejowym zakładającą utworzenie centralnego ośrodka egzaminowania kandydatów na maszynistów prowadzonego przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Toczyć się będą prace związane z projektem ustawy o czasie pracy maszynistów. Wiem, że ten akurat projekt wzbudza duże emocje wśród uczestników rynku kolejowego, dlatego planujemy podjęcie konstruktywnego dialogu z zainteresowanymi odnośnie wypracowania takich rozwiązań, które podniosą bezpieczeństwo i konkurencyjność branży. Podejmiemy również przegląd przepisów związanych z wymogami zdrowotnymi dla kolejarzy tak, aby były one bardziej przyjazne dla obecnych i przyszłych pracowników kolei oraz aby były spójne z wymaganiami w innych państwach.
Czeka nas także dużo pracy przy wdrożeniu programu przystankowego, którego celem jest zwiększenie dostępności do transportu kolejowego. Przedstawiona wstępna lista zadań stanowi zestaw propozycji działań inwestycyjnych opartych na współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego, przewoźnikami kolejowymi, zarządcą infrastruktury kolejowej, przedsiębiorcami, lokalnymi stowarzyszeniami oraz obywatelami. W trakcie konsultacji, które potrwają do 2 stycznia 2021 r. można spodziewać się gorącej wymiany zdań odnośnie proponowanych lokalizacji przystanków oraz wyboru pomiędzy ewentualnymi alternatywami.