⅔ Polaków woli wagony z przedziałami
Aż 80 proc. badanych twierdzi, że woli kupować bilety kolejowe z wyprzedzeniem, jednak w praktyce 58 proc. pasażerów korzystających z KOLEO dokonuje zakupu tuż przed odjazdem pociągu. Tylko co piąty bilet jest kupowany więcej niż dobę przed odjazdem. Zdecydowana większość badanych – 64 proc. – najczęściej kupuje bilety drogą elektroniczną, w aplikacji lub na stronie www. Jedynie 22 proc. zazwyczaj wybiera kasy biletowe, 10 proc. – zakup u konduktora, a 3 proc. – w automacie biletowym. Szczególnie chętnie z aplikacji korzystają mieszkańcy północnej części Polski, m.in. Trójmiasta.
Co ciekawe, ⅔ badanych deklaruje, że preferuje wagony przedziałowe – najwyższy odsetek (70 proc.) w najstarszej grupie wiekowej 55+. Może to wynikać z faktu, że 45 proc. tych najstarszych respondentów chętnie rozmawia ze współtowarzyszami podróży. Wśród najmłodszych badanych pasażerów, w wieku od 16 do 24 lat, otwartość na taką rozmowę wyraża tylko 25 proc. Jednocześnie aż połowa wszystkich ankietowanych Polaków jest zdania, że podróże koleją sprzyjają nawiązywaniu ciekawych znajomości.
Również połowa badanych deklaruje także, że w czasie jazdy pociągiem lubi podziwiać widoki. Nie dziwi więc fakt, że aż 85 proc. preferuje miejsce przy oknie. Tylko 15 proc. woli miejsca od strony przejścia. Aż 55 proc. respondentów podczas podróży najchętniej odcina się od otoczenia, zakładając słuchawki. Wśród najmłodszych badanych ten odsetek wzrasta do 80 proc.