Kolej patriotyczna – debata o przyszłości
PGE Narodowy gościł kilkaset osób, które wzięły udział, w zorganizowanym po raz pierwszy Kongresie Rozwoju Kolei. Goście, wśród których byli premier Mateusz Morawiecki, a także przedstawiciele rządu, w tym minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, debatowali nad kierunkami rozwoju transportu kolejowego w Polsce.
Kongres rozpoczęło przemówienie premiera Morawieckiego, który odnotował konieczność likwidacji wykluczenia komunikacyjnego i konieczności integrowania różnych środków transportu.
Jak podkreślił Premier:
– „Są obszary wykluczone komunikacyjnie. Celem naszego transportu jest odbudowa transportu autobusowego i połączenie go z odbudowywanym transportem kolejowym. Mamy już pierwsze sukcesy. 200 km linii kolejowych odtworzyliśmy. To ważne połączenia między miastami powiatowymi. To walka z wykluczeniem komunikacyjnym. Musimy myśleć o całej Polsce. Przyszłość kolei to przyszłość w polskiej gospodarce i polskim społeczeństwie”.
Także minister infrastruktury Andrzej Adamczyk wygłosił kilka słów wstępu podkreślając plany inwestycyjne Grupy PKP oraz związane z utworzeniem holdingu w Grupie. Natomiast Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA, zaznaczył, że:
– „Potrafimy zrobić rzeczy, które jeszcze niedawno wydawały się niemożliwe. Jeszcze niedawno mało kto wierzył we wspólny bilet, który teraz jest dostępny.”
Kongres, podczas którego poruszono wiele zagadnień i kwestii, dał przede wszystkim odpowiedź na pytanie na jakim etapie jest kwestia konsolidacji spółek kolejowych. Prezes Mamiński, potwierdził powstanie holdingu. Dodał ponadto, że dzięki oszczędnościom uzyskanym w wyniku jego powołania roczny zysk Grupy może wynieść nawet 1 mld złotych. Plany powołania Holdingu potwierdził również minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Zaznaczył, że budowa tego typu struktury to proces wieloetapowy, ale zgodny z polskimi i unijnymi planami. Nadmienił ponadto, że wierzy w to, że formuła holdingu Grupy PKP będzie atrakcyjna nie tylko dla spółek kapitałowo powiązanych z PKP, ale także dla innych spółek kolejowych.
Minister Adamczyk zaznaczył, że:
-„To holding spółek kolejowych, które szukają potencjału rozwojowego w ścisłej współpracy ekonomicznej ze sobą. Będzie wspólny interes zakupowy, wspólne przedsięwzięcia w zakresie projektowania inwestycji. To jest podstawa tej koncepcji, by zmniejszyć koszty i być bardziej konkurencyjnym”.
Dla Adamczyka istnienie holdingu ma wesprzeć realizację wielkiego wyzwania jakim jest budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Port Solidarność był bowiem jednym z głównych tematów Kongresu. Obecny na panelu minister Mikołaj Wild poinformował, że są ustalone plany dotyczące zapotrzebowania na tabor, którym dojedziemy do CPK. W opinii Wilda ma to znaczenie dlatego, że CPK nie wydarzy się bez kolei w takim samym stopniu, jak nie wydarzy się bez lotnictwa. To, zdaniem Wilda, są dwa komponenty wzajemnie się uzupełniające i dopełniające. Dodał również, że trwa wspólna praca nad wieloletnim programem, w ramach którego ujęte zostaną wszystkie inwestycje, mające doprowadzić do tego, aby z największych aglomeracji w Polsce można było dojechać do CPK w 2 lub 2,5 godziny.