Wydarzenia

Kongres Rozwoju Kolei


Natomiast członek Zarządu PKP Intercity S.A. Jarosław Oniszczuk skoncentrował się na potrzebach pasażera.
-„Chcemy, by tabor był nowoczesny, szybki; by pociągi jeździły z prędkością 250 km/h. Jeżeli czasy przejazdów z miasta A do miasta B będą konkurencyjne dla transportu kołowego, to pasażerowie oczywiście dobrze zastanowią się, czy warto wsiadać do samochodu czy autobusu, zamiast do pociągu” – oznajmił.
Członek zarządu Województwa Śląskiego, Michał Woś zauważył, że kolej patriotyczna to ta, która uwzględnia mniejsze miejscowości.
– „Kolej musi stanowić trzon, który ma być spójnie połączony z całym systemem transportowym państwa; pamiętajmy o połączeniach regionalnych, z mniejszych miast do stolic województwa, a stamtąd – do stolicy i np. do CPK” – wyjaśnił Woś.
Kolejnym zagadnieniem o którym rozmawiano podczas Kongresu był Program Inwestycji Dworcowych (PID) na lata 2016-2023. Jest to pierwszy tak duży program dworcowy w historii polskiej kolei, który w ciągu kilku lat ma doprowadzić do modernizacji lub budowy około 200 obiektów na terenie całej Polski. Podstawowym źródłem finansowania mają być fundusze unijne, m.in. z takich programów jak Polska Wschodnia, Program Infrastruktura i Środowisko i Regionalne Programy Operacyjne. Fundusze UE mają pokryć ok. 65% wszystkich środków (pozostałe ok. 25% mają zapewnić środki budżetu państwa, a resztę środki własne spółki).
Co ważne w PID planowane są udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością. Jednym z głównych założeń Programu jest dostosowywanie dworców kolejowych do potrzeb wszystkich grup podróżnych, w tym osób o ograniczonej mobilności.
Przypomniano także, że funkcjonują już Innowacyjne Dworce Systemowe. To parterowe budynki z ekologicznymi rozwiązaniami budowane w ramach autorskiego planu PKP. W obecnej perspektywie PKP zamierza postawić około 40 IDS-ów. Oprócz wyżej wymienionych innowacji PKP SA planuje także zwiększenie efektywności eksploatacyjnej dworców. W tym wypadku planuje uruchomienie systemu inteligentnego zarządzania budynkiem, który integruje instalacje występujące na obiekcie dworcowym, takie jak wentylacja, klimatyzacja, węzły ciepła, zasilanie, oświetlenie, fotowoltaika, media czy schody ruchome.
Kolejnym innowacyjnym projektem ma być powstanie i uruchomienie przy wybranych dworcach stacji do ładowania samochodów elektrycznych. W przyszłości stacje będą mogły również stanowić bazę dla usługi e-carsharing’u, umożliwiając pasażerowi wypożyczenie lub pozostawienie samochodu elektrycznego
Jak stwierdził Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe SA:
– Nowoczesna i sprawnie działająca infrastruktura kolejowa stanowi podstawę funkcjonowania systemu transportowego. Potwierdzają to trwające bądź zrealizowane przez PLK, w ramach Krajowego Programu Kolejowego, inwestycje: kilometry zmodernizowanych torów, przebudowane przejazdy kolejowe czy dostosowane do potrzeb różnych grup pasażerów perony. Dbamy również o bezpieczeństwo na sieci kolejowej i dostosowujemy rozkład jazdy do oczekiwań podróżnych oraz przewoźników.
W segmencie przewozów towarowych uczestnicy panelu podkreślali przede wszystkim konieczność rozwój kolejowych połączeń towarowych. Uczestnicy panelu zastanawiali się na tym jakie warunki powinny zostać spełnione, by zwiększyć szansę na podnoszenie konkurencyjności polskiej kolei na zagranicznych rynkach. Tutaj przede wszystkim należy zwrócić uwagę na działania PKP Cargo SA. Czesław Warsewicz, prezes zarządu PKP Cargo, podkreślił po raz kolejny, że:
– „Chcemy być globalnym liderem w obszarze Trójmorza. Drugim celem jest bycie liderem w europejskiej części Nowego Jedwabnego Szlaku”.
Wspomniał także o współpracy z kolejami z Litwy, Włoch i państw Grupy Wyszehradzkiej. Jak zaznaczył Cargo staje się liczącym się graczem globalnym w przewozach towarów, przechodząc od przewoźnika kolejowego do operatora intermodalnego. Wpływ na taki stan rzeczy ma, w jego opinii, fakt, że po 3 kwartałach Grupa PKP CARGO osiągnęła wynik neto 194 mld zł i EBIDTA 704 zł, a kilka lat temu były straty w wysokości ponad 300 mln zł.
– „Spółka odbudowała swój potencjał finansowy. Trzeba odbudować rynek, gdyż przez kilkanaście lat spółka straciła dużą część udziałów w rynku. Teraz PKP CARGO odpowiada za około 50% przewozów krajowych, to najmniejszy wskaźnik w porównaniu z kolejami z południa i zachodu Europy w ich państwach. Trzecim elementem rozwoju PKP CARGO jest ekspansja na rynku krajowym i międzynarodowym”.
Celem PKP CARGO jest oferowanie przewozów od drzwi do drzwi, czyli integrowanie przewozów kolejowych, drogowych, morskich i lotniczych. Jego zdaniem rynek transportu towarów nie zawsze jest polem walki pomiędzy tirami, a koleją.
– „W pewnych obszarach kolej ma przewagę. Chodzi np. o dystans, jaki musi pokonać, oraz o masę produktów. Pamiętajmy też, że kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu. Trzeba mieć też na uwadze koszty alternatywne. Bo coś, co jest tańsze, nie zawsze jest dobre dla gospodarki – przekonywał Warsewicz.
Kongres zakończyło rozstrzygnięcie konkursu na najlepsze innowacje poprawiających funkcjonowanie kolei w Polsce. Laureatami zostały:

  • Space Digital Group za stworzenie platformy do zdalnych napraw i serwisowania urządzeń i taboru oraz aplikacji mobilnej, która pomoże lepiej poznać potrzeby i nawyki pasażerów korzystających z kolei.
  • Politechnika Warszawskiej, czyli system prefabrykowanych wyrobów stosowanych w nawierzchni szynowej (np. na przejazdach kolejowych). Młodzi naukowcy opracowali technologię betonu fotokatalitycznego, który przyczynia się do ograniczenia smogu w naszych miastach.
  • Viktio za stworzenie systemu ModPCar do skuteczniejszej nawigacji przemieszczenia się wagonów ładownych, co ma poprawić konkurencyjność firmy i obniżyć koszty związane z eksploatacją taboru.
  • PKP Intercity przekazała nagrodę pieniężną firmie Nexocode, która zaprezentowała projekt asystenta mobilnego podróży dla niepełnosprawnych, aby osoby te mogły za pomocą smartfonu zaplanować bezproblemową podróż u dowolnego przewoźnika kolejowego.

RK

Dodaj komentarz