Z innych obszarów – jakie macie plany na PKP Mobility?
PKP Mobility jako pakiet usług ułatwiających transport na tzw. pierwszej i ostatniej mili będzie dalej rozwijany. W jego skład wchodzą obecnie usługi car-sharingowe na obszarze Trójmiasta, budowa stacji ładowania pojazdów elektrycznych ecoMOTO oraz zarządzanie parkingami przy wybranych dworcach kolejowych. Obecnie skupiamy się planach uruchomienia tego rodzaju parkingów przy innych dużych dworcach kolejowych.
A z mniej ciekawych tematów – jak wyjść z kryzysu w PKP TELKOL?
Warunkiem wyjścia z kryzysu w PKP TELKOL jest realizacja przyjętego w maju tego roku planu restrukturyzacji spółki. Zakłada one m.in. zmianę profilu biznesowego oraz ograniczenia realizowanych kontraktów budowlanych, a także wprowadzenie szeregu działań oszczędnościowych. W tworzeniu planu naprawczego ważna rolę odegrały konsultacje ze związkami zawodowymi, dzięki czemu wdrażana restrukturyzacja pozwoli zapewnić trwałość zatrudnienia dla znakomitej większości pracowników.
Wracając do spraw międzynarodowych – odbył Pan wiele rozmów z przedstawicielami kolei europejskich. Jakie są najważniejsze czynniki rozwoju kolei w Europie?
Najważniejszymi czynnikami, które będą decydowały o dalszym rozwoju kolei w Europie, są inwestycje sprawiające, że kolej stanie się jeszcze bardziej atrakcyjnym środkiem transportu osób i towarów. Nie bez znaczenia jest również pogłębianie i rozwijanie współpracy międzynarodowej w Europie oraz z partnerami spoza niej, a także znoszenie „granic”, czyli barier systemowych i administracyjnych. Niezwykle istotne jest również podtrzymanie i dalsze budowanie świadomości społeczeństw w Europie, że kolej to najbardziej ekologiczny, bezpieczny i przewidywalny środek transportu publicznego. Takie podejście utrzyma dobry klimat dla kolei, co przełoży się na decyzje polityczne, a w konsekwencji na dalsze inwestycje w jej rozwój.