Janusz Malinowski, członek zarządu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, zdefiniował przyczyny wzrostu liczby pasażerów oraz określił znaczenie integracji biletowej na terenie aglomeracji łódzkiej.
Raport Kolejowy: Łódzka Kolej Aglomeracyjna zanotowała w 2016 roku wzrost liczby pasażerów. Z czego to wynika?
Janusz Malinowski: Rzeczywiście, rok 2016 był dla nas bardzo dobry. Z pociągów skorzystało ponad 2,5 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 55% w porównaniu z rokiem 2015. Daje to 0,86 udziału w rynku przewozów pasażerów, w 2015 roku ten wskaźnik oscylował na poziomie 0,58. To zasługa działań spółki związanych z rozwojem siatki połączeń i zwiększeniem liczby kursów na obsługiwanych liniach, w tym – wprowadzania cykliczności rozkładu jazdy w miarę możliwości przepustowości linii kolejowej. Podjęliśmy również wiele działań związanych z obsługą pasażera. Rozwinęliśmy internetową sieć kanałów sprzedaży poprzez trzy sklepy internetowe, nawiązaliśmy współpracę z PKP Intercity, Kolejami Mazowieckimi i Kolejami Wielkopolskimi w zakresie wzajemnej sprzedaży biletów w kasach. Nasze bilety są dostępne również w biletomatach stacjonarnych przewoźników kolejowych i komunikacji miejskiej.
Uruchomienie obsługi przez ŁKA połączeń Łódź – Warszawa, dla których bilet kolejowy jest równocześnie biletem na komunikacje miejską w Łodzi i Warszawie, zostało bardzo dobrze odebrane przez naszych pasażerów. Warto podkreślić, że obsługa połączeń ze stolicą okazała się bardzo dobrą decyzją, co pokazują wyniki odnośnie liczby przewiezionych pasażerów, jak również możliwości obsługi tej linii bez rekompensaty. Realizujemy w tej chwili 5 par połączeń na tej trasie w weekendy, ale widzimy potrzebę zwiększenia ich liczby. Od września będzie to najprawdopodobniej 6 par. Rozszerzenie tej oferty na dni robocze wymaga dodatkowego taboru, w obecnej chwili korzystamy z rezerw związanych z mniejszym zapotrzebowaniem na tabor w weekendy.
RK: Jakie są przewidywania jeżeli chodzi o rok 2017? Czy ten wzrost pasażerów się utrzyma?
JM: Według naszych prognoz liczba pasażerów ŁKA osiągnie w 2017 roku blisko 3,8 mln i będzie to wzrost o ok. 50% w porównaniu do roku ubiegłego. Należy zaznaczyć, że zakładamy ten wynik przy zwiększeniu pracy eksploatacyjnej o ok. 14%. Dane za minione dwa miesiące są bardzo optymistyczne. W styczniu i lutym przewieźliśmy 565 tysięcy pasażerów. Obserwujemy wzrost liczby pasażerów po marcowej korekcie rozkładu, kiedy to zwiększyliśmy liczbę połączeń w granicach aglomeracji łódzkiej.
RK: Od kwietnia w Łodzi nastąpi integracja biletów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej z transportem miejskim. Na jakich zasadach będzie obowiązywała ta integracja? Czy wzrasta znaczenie transportu kolejowego w obszarze miasta?
JM: Wraz z uruchomieniem dworca Łódź Fabryczna, który jest zlokalizowany w centrum miasta, zwiększyła się atrakcyjność transportu kolejowego w obszarze Łodzi. Widząc to, od połowy marca uruchomiliśmy 13 dodatkowych pociągów obsługujących łódzkie przystanki. Kolejnym krokiem jest współpraca z Zarządem Dróg i Transportu. Od kwietnia bilety na komunikację miejską będą ważne w naszych pociągach. I odwrotnie – na podstawie naszych biletów będzie można podróżować autobusami i tramwajami po Łodzi. Taki postulat od dawna zgłaszali mieszkańcy miasta i cieszę się, że w końcu udało się wypracować zasady współpracy. W 2016 roku z przystanków kolejowych na terenie Łodzi skorzystał milion pasażerów. W kolejnych latach mają powstać nowe przystanki, więc znaczenie kolei w transporcie miejskim będzie rosnąć.