Janusz Malinowski, członek zarządu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, zdefiniował przyczyny wzrostu liczby pasażerów oraz określił znaczenie integracji biletowej na terenie aglomeracji łódzkiej.
Raport Kolejowy: Łódzka Kolej Aglomeracyjna zanotowała w 2016 roku wzrost liczby pasażerów. Z czego to wynika?
Janusz Malinowski: Rzeczywiście, rok 2016 był dla nas bardzo dobry. Z pociągów skorzystało ponad 2,5 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 55% w porównaniu z rokiem 2015. Daje to 0,86 udziału w rynku przewozów pasażerów, w 2015 roku ten wskaźnik oscylował na poziomie 0,58. To zasługa działań spółki związanych z rozwojem siatki połączeń i zwiększeniem liczby kursów na obsługiwanych liniach, w tym – wprowadzania cykliczności rozkładu jazdy w miarę możliwości przepustowości linii kolejowej. Podjęliśmy również wiele działań związanych z obsługą pasażera. Rozwinęliśmy internetową sieć kanałów sprzedaży poprzez trzy sklepy internetowe, nawiązaliśmy współpracę z PKP Intercity, Kolejami Mazowieckimi i Kolejami Wielkopolskimi w zakresie wzajemnej sprzedaży biletów w kasach. Nasze bilety są dostępne również w biletomatach stacjonarnych przewoźników kolejowych i komunikacji miejskiej.
Uruchomienie obsługi przez ŁKA połączeń Łódź – Warszawa, dla których bilet kolejowy jest równocześnie biletem na komunikacje miejską w Łodzi i Warszawie, zostało bardzo dobrze odebrane przez naszych pasażerów. Warto podkreślić, że obsługa połączeń ze stolicą okazała się bardzo dobrą decyzją, co pokazują wyniki odnośnie liczby przewiezionych pasażerów, jak również możliwości obsługi tej linii bez rekompensaty. Realizujemy w tej chwili 5 par połączeń na tej trasie w weekendy, ale widzimy potrzebę zwiększenia ich liczby. Od września będzie to najprawdopodobniej 6 par. Rozszerzenie tej oferty na dni robocze wymaga dodatkowego taboru, w obecnej chwili korzystamy z rezerw związanych z mniejszym zapotrzebowaniem na tabor w weekendy.