Budowa podziemnego połączenia Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec jest prowadzona pod ścisłym nadzorem. Wykonawca zapewnia stały monitoring pracy maszyn TBM. Dla zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców niektórych nieruchomości przewiduje się kilkudniowy pobyt poza miejscem zamieszkania. Inwestycja za ponad 1,7 mld zł realizowana z POIiŚ zapewni lepsze podróże dalekobieżne i aglomeracyjne.
Przy budowie tunelu średnicowego w Łodzi wykonawca stosuje sprawdzone zabezpieczenia i rozwiązania dla ochrony mieszkańców i środowiska. Technologia TBM minimalizuje ryzyka związane z pracami prowadzonymi w sąsiedztwie gęstej zabudowy miejskiej. Specjalna technologia ogranicza osiadanie terenu i budynków, osuwanie ziemi i powstawanie drgań. Zapobiega ewentualnym kolizjom z sieciami energetycznymi, ciepłowniczymi, wodnymi.
Monitoring i ocena stanu technicznego obiektów
W ramach przygotowań do budowy wykonano ocenę stanu technicznego ponad 330 budynków zlokalizowanych na trasie podziemnej linii kolejowej Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec.
Szczegółowe badanie stanu technicznego budynków objęło m.in. inwentaryzację uszkodzeń budynków znajdujących się na trasie tunelu. Rozpoznanie wykazało obiekty znajdujące się w stanie awaryjnym, które zgłoszono do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego (PINB). Są to pojedyncze budynki przy ulicach: Mielczarskiego, Sienkiewicza, 1 Maja, Żeromskiego, Próchnika, Piotrkowska, Żeromskiego, Mielczarskiego, Zielona, Zimna. Do tych kilkunastu obiektów PINB podjął odpowiednie działania. Budynki nie gwarantują wymaganego bezpieczeństwa – już obecnie, jeszcze przed rozpoczęciem prac przy tunelu.
– Będziemy prowadzić ciągły monitoring terenu i pomiary drgań w rejonie prac. Czujniki będą na budynkach i w tunelu. Stały podgląd na wyniki badań będzie miał personel nadzorujący prace. Dla zapewnienia komfortu i bezpieczeństwa mieszkańcom budynków, które już oceniono jako awaryjne, przewidujemy czasowy pobyt lokatorów poza miejscem zamieszkania – powiedział Mariusz Serżysko, członek Zarządu Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów.
Na pierwszych kilkuset metrach drążenia tunelu dokonane zostaną pomiary za pomocą odpowiednio rozmieszczonych czujników pomiarowych. TBM będzie znajdował się jeszcze pod terenami niezabudowanymi. To zapewni wyprzedzające sprawdzenie działania urządzeń pomiarowych i całego systemu monitorowania.
Wykonawca planuje montaż urządzeń na ziemi, na budynkach oraz w obudowie samego tunelu. Instalacja urządzeń rozpoczęła się już w obrębie komór startowych. Kolejne oprzyrządowanie instalowane będzie sukcesywnie wraz postępem prac.
Odczyty z czujników będą na bieżąco przesyłane do centrum monitoringu. Podgląd na te wartości będą mieli operatorzy i inżynierowie prowadzący TBM, jak również personel nadzorujący prowadzone prace. W razie potrzeby praca może być spowolniona lub wstrzymana.
Operatorami TBM są m.in. pracownicy firmy Herrenknecht (producenta maszyn drążących) oraz pracownicy zatrudnieni przez wykonawcę, którzy mają doświadczenie w podobnych pracach.