Wywiady

M. Chraniuk: Odpowiadamy na potrzeby podróżnych

COVID-19 wymagał jednak przeznaczenia znacznych środków na walkę z koronawirusem. Czy może Pan przybliżyć jak znacznych?

W czasie zaledwie dwóch miesięcy, tj. łącznie w marcu i kwietniu, wydaliśmy na te potrzeby ok. 2 mln zł. Zdrowie i bezpieczeństwo pasażerów i naszych pracowników były niepodważalnymi argumentami w wydatkowaniu tej kwoty. Ponadto PKP Intercity za pośrednictwem Fundacji Grupy PKP przekazało 1 mln zł na rzecz walki z koronawirusem.

 

Czy Pana zdaniem pandemia wpłynie na przyszłe zachowania pasażerów – na wybory środków transportu, reakcje w czasie podróży itp.?

Liczymy na to, że pociąg pozostanie tym środkiem transportu, który jest chętnie wybierany w podróżach zarówno służbowych, jak też turystycznych czy podczas wyjazdów rodzinnych. Myślę natomiast, że pasażerowie w związku z obostrzeniami wprowadzonymi w czasie epidemii i nowymi zasadami dotyczącymi podróżowania zaczęli w większym stopniu planować swoje wyjazdy. Dla nas jako przewoźnika są to istotne informacje – im wcześniej wiemy, jaką popularnością cieszą dane połączenia, tym lepiej jesteśmy w stanie dostosować ofertę przewozową i odpowiedzieć na zainteresowanie ze strony podróżnych, np. odpowiednio zarządzając długością składów.

 

Z dnia na dzień wracacie jednak na tory. Czy może Pan przybliżyć plany w tym obszarze?

Wszystkie już podjęte oraz następne decyzje dotyczące uruchamiania połączeń uzależnione są od aktualnie panujących warunków oraz zainteresowania usługami PKP Intercity. Na bieżąco analizujemy m.in. prognozowaną frekwencję na konkretnych trasach i na tej podstawie podejmujemy decyzje o przywróceniu części zawieszonych bądź skróconych wcześniej połączeń. Te czynniki brane też były pod uwagę w przygotowaniach wakacyjnego rozkładu jazdy, aby zapewnić najlepsze z możliwych połączenia w kierunku ośrodków atrakcyjnych turystycznie.

 

Przed nami gorący zazwyczaj okres wakacyjny. Jak zamierzacie przyciągnąć pasażerów?

Rozpoczęliśmy kampanię informacyjną pod hasłem „Wszystko dobrze się ułoży”. Za jej pośrednictwem dziękujemy wszystkim kolejarzom za ich służbę w minionych miesiącach i za ich poświęcenie w trudnym czasie epidemii. Równocześnie chcemy poinformować naszych pasażerów, że jesteśmy w pełni gotowi na ich powrót do kolei. Warto zaznaczyć, że czas ograniczonego zapotrzebowania na podróże przeznaczyliśmy na odpowiednie przygotowanie techniczne floty PKP Intercity. Wykonaliśmy przeglądy i naprawy, które pozwalają na płynne włączenie taboru do ruchu po ponownym uruchomieniu zawieszonych obecnie połączeń.

 

Odchodząc od pandemii. Zaciekawiła mnie informacja, że sprawdzacie możliwość wprowadzenia rozwiązań technologicznych wykorzystujących odnawialne źródła energii?

PKP Intercity przeprowadziło we współpracy z Tauron Ekoenergia analizę dotyczącą możliwości zastosowania odnawialnych źródeł energii. Prace ukierunkowane zostały na identyfikację technologii możliwych do wykorzystania przy realizacji głównego założenia projektu, jakim jest obniżenie kosztów zaopatrzenia w energię elektryczną obiektów na terenie bocznicy Warszawa Grochów.
Została przeprowadzona ocena ekonomiczna dotycząca zasadności instalacji mikro lub małych instalacji OZE, które mogłyby być zainstalowane na terenie bocznicy kolejowej Warszawa Grochów. Jak wykazała wykonana analiza, potencjał ograniczenia kosztów zużywanej energii na potrzeby działalności jest dość duży, a technologia oparta na panelach fotowoltaicznych jest idealnym rozwiązaniem. Współczynnik zwrotu takiej inwestycji bez wsparcia finansowania waha się od 6 do 8 lat w zależności od przyjętego rozwiązania technicznego. W najbliższym czasie rozpoczniemy przygotowania do przeprowadzenia postepowania związanego z wyłonieniem projektanta i późniejszego wykonawcy przedsięwzięcia.

 

Dodaj komentarz