Prace cały czas trwają. Jak wygląda ich realizacja na poszczególnych odcinkach?
Zdecydowanie najlepiej wygląda postęp prac na osiedlu Rządz. Tutaj w pierwszej połowie listopada przywrócona już została organizacja ruchu drogowego sprzed remontu, więc trwające prace w żaden sposób nie utrudniają życia kierowcom. Wszystko przebiega zgodnie z harmonogramem, podobnie jak na modernizowanym fragmencie na ulicy Chełmińskiej, gdzie wciąż są utrudnienia drogowe, jednak prace postępują systematycznie. Najwięcej problemów mieliśmy i nadal mamy na ulicy Toruńskiej. Wykonawca napotkał tutaj sporo trudnych do przewidzenia utrudnień. W ostatnich tygodniach udało się jednak i tutaj wznowić prace, które w tej chwili przebiegają poprawnie. Niemniej tego fragmentu nie uda nam się wykonać w pierwotnie planowanym terminie. Według obecnie podpisanego aneksu, inwestycja ma zostać zrealizowana do lipca przyszłego roku. Wierzę, że ten termin zostanie dotrzymany, bo wydaje się, że najtrudniejsze mamy już za sobą.
Po zmodernizowanej trasie będą mogły jeździć tramwaje niskopodłogowe. Ich sfinalizowany, także w tym roku, zakup przypominał trochę niekończącą się historię.
Dokładnie 25 marca – po wielu miesiącach – zakończyliśmy postępowanie przetargowe i podpisaliśmy umowę z przedstawicielami firmy Modertrans na dostawę czterech nowych wozów tramwajowych. Tak jak powiedziałem wcześniej, są to częściowo niskopodłogowe pojazdy Moderus Beta, których konstrukcja dostosowana będzie do specyfiki grudziądzkiego torowiska. Nowe tramwaje wyposażone będą między innymi w klimatyzację nowoczesny system informacji pasażerskiej i monitoringu, automaty biletowe oraz wydzielone miejsca dla wózków. Specjalne wyposażenia zyska też zajezdnia, która wyposażona zostanie w wózki technologiczne i żuraw samochodowy do wkolejania tramwajów. Długo zabiegaliśmy o nowe wozy tramwajowe, które są kolejnym elementem zwiększającym komfort podróży tym środkiem lokomocji. Wartość umowy to blisko 24 miliony złotych, jest ona współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014–2020, a obejmuje również szkolenia motorniczych oraz pracowników technicznych.
Przyjrzyjmy się wybranym tramwajom, nad którymi prace miał Pan okazję oglądać w lipcu. Można powiedzieć, że nowe pojazdy to prawdziwy skok technologiczny wobec obecnego taboru?
W lipcu odwiedziłem siedzibę Modertrans Poznań, gdzie spotkałem się z przedstawicielami przedsiębiorstwa, ale również odwiedziłem halę, w której powstają nasze nowe wozy. Po kilku miesiącach od podpisania umowy widać było pierwsze, na razie wstępne elementy konstrukcyjne tramwajów. Ale podczas tamtej wizyty miałem także okazję zobaczyć dużo bardziej zaawansowany postęp prac przy bliźniaczych tramwajach, przeznaczonych dla Wrocławia. Prezentowały się one naprawdę bardzo okazale, więc jestem przekonany, że podobnie będzie także z naszymi tramwajami. W najbliższym czasie – o ile obowiązki zawodowe mi pozwolą – planuję kolejną tego typu wizytę i sprawdzenie, na jakim etapie są prowadzone prace. Dla mieszkańców Grudziądza nowe pojazdy mają być udostępnione według planów w drugim półroczu przyszłego roku.