Wywiady

Marcin Mochocki: Rynek potrzebuje stabilności [WYWIAD]

Raport Kolejowy w rozmowie z Marcinem Mochockim, Członkiem zarządu, Dyrektorem Ds. Realizacji Inwestycji PLK SA o planowanych przetargach, planach na rok 2025 oraz efektywnym zarządzaniu pieniędzmi.

Marcin Mochocki, Członek zarządu, Dyrektor ds. Realizacji Inwestycji PLK SA
Marcin Mochocki, Członek zarządu, Dyrektor ds. Realizacji Inwestycji PLK SA
Panie Prezesie, czy podtrzymujecie zamknięcie roku przetargami na kwotę ok. 17,5 mld zł?

Tak, w tym roku planujemy ogłosić przetargi na ok. 17,5 mld zł. Od początku tego roku ogłosiliśmy przetargi o wartości ok. 13,3 mld zł.  Jeszcze w grudniu planujemy uruchomić projekty takie jak Skierniewice – Czachówek Wschodni oraz Czachówek Wschodni – Pilawa, łącznie z budową drugiego mostu na Wiśle w Górze Kalwarii. W listopadzie ogłosiliśmy przetarg na przebudowę stacji Maksymilianowo. Będą ogłaszane również przetargi o niższej wartości, z myślą o mniejszych firmach.

Jakie plany przetargowe macie na 2025 rok?

W 2025 planujemy ogłosić przetargi o łącznej wartości ok. 15 mld zł – te plany mogą się zmienić i być może zwiększyć w zależności od postępu pozyskiwania decyzji administracyjnych. To m.in. prace na kolejnych odcinkach linii „Podłęże – Piekiełko”,  postępowania na roboty budowalne na linii 201, od Maksymilianowa do Kościerzyny i na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna. Ponadto w przyszłym roku ogłosimy przetargi na dalsze prace na linii nr 8.

Czy nie boicie się spiętrzenia inwestycji w kolejnych latach?

Bezwzględnie rynek potrzebuje stabilności. Dostrzegamy to, dlatego też postępowania przetargowe na realizację kolejnych zadań ogłaszamy sukcesywnie, co pozwala na płynną realizację projektów oraz terminową modernizację infrastruktury. Istotne znaczenie ma publikowanie przez nas planów przetargowych i podpisywanie umów rozłożonych w czasie. Na początku 2025 roku pokażemy szczegółowy plan przetargowy na rok 2025 i tak jak w 2024 roku będziemy sukcesywnie rozliczać się z tego planu, jasno przedstawiając przyczyny ewentualnych zmian. Trzeba też pamiętać, że rynek tych zamówień bardzo potrzebuje – ostatnie 2/3 lata nie rozpieszczały generalnych wykonawców pod kątem mnogości postepowań.

Nowy Zarząd od początku stawiał na efektywne wydawanie pieniędzy. Jak zmieniło się podejście PLK SA do zadań inwestycyjnych?

Od początku działalności za cel postawiliśmy przyspieszenie i usprawnienie procesu inwestycyjnego oraz zwiększenie jego efektywności poprzez racjonalne i dopasowane do potrzeb wydatkowanie dostępnych środków, aby przynosiło to odpowiednie efekty i służyło przewoźnikom oraz pasażerom.

Efektywność procesu inwestycyjnego będziemy mierzyć miernikami eksploatacyjnymi: długością zmodernizowanych torowisk, przedłużeniem żywotności zmodernizowanej infrastruktury, wyższymi prędkościami handlowymi. Kontynuowany jest szczegółowy przegląd projektów ujętych w KPK 2030. W niektórych przypadkach zidentyfikowano znaczące braki w realizowanych projektach (np. wyłączone niezbędne zakresy prac). W innych przypadkach identyfikowano m.in. nieefektywne zakresy prac bądź zaniżone wartości inwestycji. Tam, gdzie było to możliwe, zmiany wprowadzono niezwłocznie (np. w projekcie dotyczącym Obwodnicy Towarowej Poznania zakres zadania został zmieniony tak, aby projekt za 1,4 mld zł przyniósł realne efekty).

Dodaj komentarz