Wywiady

Marek Olkiewicz, PKP PLK: Przestrzegajmy przepisów, stosujmy się do znaków na przejeździe [WYWIAD]

Sprawne zarządzanie ruchem kolejowym wspierają nowoczesne systemy, ale przede wszystkim ważni są ludzie?

Systemy, takie jak np. SEPE 2 są tylko wsparciem w codziennej, odpowiedzialnej pracy osób, które nadzorują ruch tysięcy pociągów pasażerskich i towarowych dziennie. Stawiamy przede wszystkim na rozwój pracowników i prowadzimy szkolenia dla osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu kolejowego, w tym na symulatorze dla dyżurnych ruchu. Regularne szkolenia z doświadczonymi trenerami są wsparciem w profesjonalnym wypełnianiu obowiązków. Inwestujemy także w nowoczesne urządzenia komputerowe na kolejnych liniach i stacjach, które będą wspierały pracowników w prowadzeniu bezpiecznego i sprawnego ruchu kolejowego.

Jeśli mowa o bezpieczeństwie, 1 czerwca minęły trzy lata jak Polskie Linie Kolejowe wprowadziły dodatkowe oznakowanie –  „Żółta Naklejka PLK”. Jak sprawdza się ten projekt?

To ważny projekt prowadzony w zakresie kampanii „Bezpieczny przejazd” i trzeba o nim mówić. Kolejarze oznakowali wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe zarządzane przez Spółkę, specjalnymi naklejkami z indywidualnymi numerami identyfikacyjnymi. Jednocześnie zintegrowano powstałą w ten sposób bazę danych z systemem wykorzystywanym przez operatorów numeru alarmowego 112. Obserwujemy, że osoby korzystające z przejazdów używają narzędzia jakim są żółte naklejki PLK.

Naklejka  zwiększa bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i na drogach. Mówią o tym statystyki. Od wprowadzenia  tj. 2018 roku było ponad 13 tys. zgłoszeń z numeru 112 ,dotyczących potencjalnych zagrożeń na przejazdach i terenach kolejowych. W ponad 1300 przypadkach takie zgłoszenia zapobiegły tragediom – wstrzymany lub ograniczony był ruch pociągów po telefonie z podaniem numeru przejazdu, na którym było zagrożenie życia, możliwość tragedii, strat i problemów komunikacyjnych. W ponad 400 przypadkach wstrzymano ruch pociągów na linii kolejowej i wezwano pomoc. Przy ponad 900 zgłoszeniach ograniczono prędkość jazdy pociągów, by zapewnić bezpieczeństwo pasażerów i korzystających z przejazdów. Pamiętajmy jednak, że żółta naklejka nie zwalnia kierowców z myślenia. To kierowca podejmuje decyzje o tym, jak się zachowa na przejeździe kolejowo-drogowym: czy się zatrzyma, czy nie zlekceważy znaków, sygnalizacji czy opuszczonych rogatek. Bo jak pokazują statystyki, 99% wypadków na przejazdach to skutek brawury, lekkomyślności, lekceważenia przepisów przez kierujących.

O co należy apelować  do kierowców przed wakacjami?

O rozsądek. Brawura i pośpiech to skracanie sobie drogi do śmierci. Przestrzegajmy przepisów – stosujmy się do znaków na przejeździe. Nie ignorujmy znaku STOP i włączonej sygnalizacji. Nie wjeżdżajmy na przejazd jeśli nie mamy możliwości zjazdu. Nie próbujmy przejechać pod zamykającymi się rogatkami, bądź omijać półrogatki. Zawsze zachowajmy ostrożność przy przekraczaniu skrzyżowań torów z drogą. Jeśli już wystąpią niebezpieczne sytuacje na przejeździe pamiętajmy o żółtej naklejce. W wakacje kontynuujemy akcję „Bezpieczne piątki”. Będą  w okolicach przejazdów rozmowy, instrukcje, ulotki. Mniej zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych, to nie tylko mniej tragedii, ale także mniej zmian w podróży podczas wakacyjnych wyjazdów, mniej angażowania służb ratunkowych, ograniczenie zbędnych kosztów społecznych. Chcemy, aby każdy podróżny na drodze i w pociągu, bezpiecznie dotarł do celu.

Dodaj komentarz