Wywiady

Mariusz Pietrzyk: Czystość taboru nowym wymiarem bezpieczeństwa

BIO-EARTH Sp. z o.o. posiada ugruntowaną pozycję w sektorze kolejowym, teraz poszerza swoje pole działalności o miejski transport szynowy. Prezes Zarządu Mariusz Pietrzyk mówi nam o działalności spółki, jej produktach oraz planach na przyszłość.

Proszę opisać czym zajmuje się firma Bio-Earth i jaka jest misja firmy?

Firma Bio-Earth jest producentem szeroko pojętej chemii przemysłowej. Docieramy do zróżnicowanych odbiorców, od przemysłu ciężkiego (np. kopalnie, huty), poprzez firmy panelowe (tzw. czysta produkcja), aż do sektora usług publicznych, takich jak: przewoźnicy kolejowi oraz komunikacja miejska. Obecnie krok po kroku zaczynamy poznawać rynek tramwajowy, który nieco różni się od świata kolei, chociażby gabarytami pojazdów czy też rozwiązaniami w infrastrukturze. Jest to dla nas ciekawy sektor ze względu na możliwość rozszerzenia naszej wiedzy na temat zastosowanych technologii. Każdego dnia z komunikacji miejskiej/ tramwajowej korzysta tysiące osób – chociaż dziś może nieco mniej ze względu na Covid-19. Oczywistym jest, że takie miejsca trzeba poddawać dezynfekcji nie tylko miejsc i samej powierzchni, ale też np. klimatyzacji. Tutaj uważam mamy przewagę, ponieważ nasza druga spółka SFERAN jest producentem m.in. środków do dezynfekcji oraz do czyszczenia klimatyzacji. Dzięki dobrej współpracy i tzw. feed back nieustannie rozszerzamy swój asortyment.

Przechodząc do drugiej części pytania zarówno w Bio-Earth jak i Sferan, misją firmy jest: po pierwsze – wstać każdego dnia rano i udowodnić, że „Polak też potrafi”. Uważam, że jako polska firma nie mamy się czego wstydzić na rynku polskim, a myślę, że również na europejskim. Po drugie wyznajemy zasadę, że firma to ludzie, którzy ją tworzą, a dzięki ich pasji i zaangażowaniu rodzi się profesjonalizm.

Może brzmi górnolotnie, ale jeżeli ktoś naprawdę chce coś osiągnąć to nie ma w słowniku słów „nie da się”. W takim przypadku trzeba zadać sobie pytanie: „jak to zrobić”. To jest tak jak z budową samolotu, jeden człowiek zbuduje „samolot”, ale grupa ludzi może już z niego zrobić odrzutowiec. Drogą do sukcesu jest współpraca.

Czy łatwo jest być producentem chemii przemysłowej na rynku polskim?

Sferan i Bio-Earth będąc producentem oprócz spraw związanych z produkcją, sprzedażą i dostawą ma wiele innych wyzwań jak chociażby: logistyka dotycząca opakowań i kartonów, surowce. Być producentem wcale nie jest tak prosto jakby mogło się wydawać. Wszystkie działy: administracja, handlowy, produkcja, marketing to są naczynia powiązane, jeżeli jedno naczynie się „przerwie” to cały proces pada. Mam jednak to szczęście, że Sferan i Bio-Earth tworzą ludzie, którzy umieją współpracować i rozwiązywać problemy. Wychodzimy również z założenia, że trzeba być przygotowanym na każdą ewentualność, a planowanie produkcji prowadzimy na podstawie wiarygodnych danych z różnych źródeł, co jest dzisiaj bardzo ważne szczególnie jeśli chodzi o łańcuch dostaw surowców, które kupujemy na całym świecie. Na koniec trzeba dodać o naszej wewnętrznej dyscyplinie jako klucz do odnoszenia sukcesu w biznesie.

Czy widzi Pan obszary, w których można rozwinąć firmę?

Oczywiście, że pole do rozwoju jest zawsze, trzeba tylko patrzeć na wiele rzeczy globalnie, a nie „tu i teraz”. Niestety zawsze trzeba mieć tego przysłowiowego „asa w rękawie”, żeby firma mogła nadal działać. Wsłuchując się w głosy naszych klientów oraz rynku cały czas tworzymy nowe produkty/rozwiązania. W tej branży jest tak, że jeśli ktoś się zatrzyma chociażby na moment to może nie zdążyć wsiąść do pociągu, który właśnie odjeżdża. Trzeba być cały czas na bieżąco. Poszerzamy asortyment o nowe środki do dezynfekcji czy też klimatyzacji, jak również preparaty to utrzymania czystości. Wszystkie te kwestie są obecnie bardzo ważne.

W jaki sposób chciałby Pan zainteresować rynek tramwajowy produktami marki Sferan lub Bio-Earth?

Tak jak wspomniałem na początku, mam świadomość, że rynek tramwajowy i kolejowy nieco różnią się od siebie, ale nadal mówimy o pojazdach szynowych. W obsłudze taboru działamy rozwiązując postawione przed nami zadania.  Jako producent dostarczamy produkty dedykowane dla tego sektora, a w przypadku zmiany różnych czynników produkty są modyfikowane czy tworzone nowe na potrzeby indywidualne naszego partnera. Dzisiaj współpracujemy z kilkoma podmiotami w sektorze, gdzie stawia się głównie nam zadania w przestrzeni bezpieczeństwa produktu, ochrony środowiska.

Widzimy również sporo do zrobienia w sektorze sprzątania taboru, gdzie główne czynniki, czyli czas realizacji, metoda aplikacji, bezpieczeństwo produktu, jak i efekt wizualny wymaga odpowiedniego produktu. Tworząc tego typu produkty poszukujemy surowców, które w aspekcie finalnym dają wcześniej wymienione założenia. Oczywiście nie na tym etapie kończy się nasza praca, bo później z naszymi klientami przeprowadzamy szereg testów potwierdzających postawione założenia. W takich warunkach można poznać bardzo ciekawych partnerów biznesowych. Bezpośredni kontakt to moim zdaniem klucz do dobrej współpracy i wyjaśnienia zasady działania poszczególnych mechanizmów/ produktów.