Tabor Kolejki Parkowej Maltanka wzbogacił się o kolejne pojazdy – spółka MPK Poznań nabyła Borsiga Bn2t, czyli najstarszy sprawny parowóz w Polsce. To nie koniec dobrych informacji! Poznański przewoźnik stał się także właścicielem legendarnego „Ryjka” – najstarszego w kraju autobusu szynowego. Pozyskanie pojazdów możliwe było dzięki współpracy z Poznańskim Klubem Modelarzy Kolejowych.
– Wiele lat temu, z myślą o Maltance, klub pozyskał tabor wąskotorowy z całej Polski. Stopniowo, w miarę możliwości remontował go własnymi środkami i przy pomocy firm, które oferowały wsparcie. Nawet pojawiały się wówczas plany utworzenia skansenu wąskotorówek – wspomina Ryszard Pyssa, prezes Zarządu Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych. – Jednak z biegiem czasu klub przeprofilował swoją działalność, koncentrując się na modelarstwie i tworzeniu makiet. Ubywało również ludzi, którzy mieli czas i serce, aby poświęcić się taborowi i szukaniu środków na konieczne naprawy.
Chętnych do zakupienia historycznego taboru było wielu, jednak PKMK zależało, by tabor pozostał w stolicy Wielkopolski.
– Z tego względu ucieszyła nas możliwość przekazania go spółce MPK Poznań, która nie tylko zadba o prawidłowy stan techniczny, ale też będzie go eksploatowała. Co bardzo ważne, tabor pozostanie ozdobą Maltanki, stanowiąc niezwykłą atrakcję turystyczną dla wszystkich odwiedzających.
O historycznej inwestycji mówi także prezes Zarządu MPK Poznań.
– Zarówno PKMK, jak i naszej spółce zależy, aby wąskotorowy tabor uratować, jako dziedzictwo kolei. Naszą intencją jest, aby pociągi zostały w Poznaniu i nadal mogły cieszyć oczy mieszkańców – mówi Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań Sp. z o. o. I dodaje: – Dzięki temu nasze dzieci nie będą oglądały kolejek wąskotorowych wyłącznie w skansenach. Każdy chętny nadal będzie mógł przejechać się wąskotorówką, zobaczyć zmieniający się za oknem krajobraz, wsłuchać w stukot kół oraz dźwięk gwizdawek.
Spółka MPK Poznań stała się właścicielem pojazdu Borsig Bn2t – wyprodukowanego w 1925 r. parowozu – oraz 2 wagonów osobowych dawnej Kolei Witaszyckiej, kilku różnych wagonów towarowych oraz drezyny motorowej. Pozyskało także protoplastę dzisiejszych popularnych autobusów szynowych, przedwojenny wagon z napędem spalinowym serii MBxc1-41, z uwagi na jego kształt nazywany przez poznaniaków „Ryjkiem”.
Aby „Ryjek” mógł kursować na Maltance, musi przejść remont, a także uzyskać wszelkie niezbędne pozwolenia.
– „Ryjek” to wąskotorowy wagon spalinowy, wyprodukowany w 1932 roku w warszawskiej fabryce Lilpop, Rau & Loewenstein. Pracował na Bydgoskiej Kolei Powiatowej, później został przekazany na kolejkę wąskotorową w Witaszycach. Gdy w 1991 roku zapadła decyzja o jej likwidacji, wagon został przekazany Poznańskiemu Klubowi Modelarzy Kolejowych. Po remoncie w 1994 roku w ZNTK Poznań „Ryjek” trafił na trasę Kolejki Parkowej Maltanka – mówi Krzysztof Dostatni, wiceprezes MPK Poznań ds. operacyjnych. – W tamtych czasach, z uwagi na możliwość ogrzewania przedziału pasażerskiego Maltanka mogła funkcjonować przez cały rok – wyjaśnia.