MPK Wrocław pomoże dzieciom dowiedzieć się o przeznaczonym dla nich telefonie zaufania. To dzięki rozpoczętej właśnie współpracy z Rzecznikiem Praw Dziecka. Z pomocy może skorzystać każdy młody człowiek zmagający się z problemami z depresją, samotnością czy aktami agresji.
Na jednym z tramwajów wrocławskiego MPK będzie widniał numer telefonu 800 12 12 12 oraz adres internetowego czatu czat.brpd.gov.pl. Korzystając z nich dzieci i młodzież mogą bezpłatnie i zupełnie anonimowo skontaktować się z ekspertami, którzy pomogą im w rozwiązaniu trudnych problemów.
– Pandemia koronawirusa i wywołana nim izolacja pociągnęła ze sobą kolejną pandemię. Pandemię niepokoju, depresji, strachu, niepewności i agresji. To mnóstwo emocji, z którymi młodzi ludzie nie zawsze mogą sobie poradzić – zauważa prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder. – Jako społecznie odpowiedzialny przewoźnik, od dawna włączamy się w walkę z takimi właśnie negatywnymi zjawiskami i cieszymy się, że i tym razem będziemy mogli pomóc.
Specjalne malowanie informujące o telefonie zaufania znalazło się na jednym z dwukierunkowych tramwajów typu Skoda 19T, stacjonującym na Zajezdni Tramwajowej Borek. Obsługiwał będzie różne linie na terenie niemal całego miasta.
– Uruchomiony przeze mnie całodobowy Dziecięcy Telefon Zaufania 800 12 12 12 oraz specjalny czat internetowy pełnią rolę „poradni pierwszego kontaktu” dla dzieci i młodzieży w całej Polsce. Dzięki współpracy z Ministerstwem Zdrowia i Ministerstwem Edukacji i Nauki nasi eksperci dyżurujący przy telefonie i czacie udzielają wszechstronnego wsparcia potrzebującym. Nie tylko w zakresie pomocy psychologicznej, co jest oczywiście podstawowym zadaniem, lecz także przy rozwiązywaniu problemów szkolnych – tłumaczy Rzecznik Praw Dziecka Mikołaj Pawlak.
W Dziecięcym Telefonie Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 800 12 12 12 oraz na czacie internetowym czat.brpd.gov.pl przez całą dobę, codziennie, przez cały rok, dyżurują eksperci, którzy udzielają pomocy dzieciom i młodzieży. Telefon i czat są darmowe. Można zadzwonić także z telefonu komórkowego, a do czatu nie trzeba ściągać żadnych aplikacji i nie trzeba się logować. Pod numer interwencyjny mogą też dzwonić osoby dorosłe, aby zgłosić problemy dzieci.
– Nowy numer zaufania dla dzieci i młodzieży doskonale wpisuje się w naszą kampanię Wrocław bez Przemocy. Na przystankach, biletomatach, monitorach w autobusach i tramwajach publikujemy informacje gdzie i jak można uzyskać pomoc. Chcemy uwrażliwiać mieszkańców, by reagowali na przemoc, Wiedzieli, że są różne rodzaje przemocy i wiedzieli gdzie i do kogo się zwrócić – mówi Joanna Nyczak, dyrektor Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych UMW.
Wrocław od lat prowadzi i wspiera działania, których celem jest zwrócenie uwagi na problem przemocy oraz zapewnienie jej ofiarom i świadkom dostępu do różnych form pomocy – wsparcia psychologicznego, materialnego, organizacyjnego.