Elementem tych działań musi być również przygotowanie wspomnianej wcześniej koncepcji migracji międzygeneracyjnej, umożliwiającej płynne przejście z GSM-R do FRMCS, co obejmuje ewolucję pokładowego systemu łączności w celu obsługi aplikacji ERTMS w fazie przejściowej. Do 2025 roku, kiedy pojawią się pierwsze komercyjne rozwiązania FRMCS, pozostało trochę czasu. Mamy unikalną możliwość, żeby wykorzystać najbliższe lata na działania koncepcyjne, planistyczne, analityczne, na przygotowania do certyfikacji poszczególnych rozwiązań oraz budowę kompetencji niezbędnych do praktycznego wdrażania narzędzi FRMCS. Z pewnością pozwoli nam to na lepsze zaplanowanie wdrożenia 5G dla kolei w Polsce.
Jak to zrobić?
Myślę, że możliwa jest budowa otwartej platformy badawczo-rozwojowej w tym zakresie, współpraca środowiska naukowego i firm komercyjnych, dostawców sprzętu i wdrożeniowców. Skoordynowane działania na rzecz uruchomienia jednego z pierwszych w Europie pilotów FRMCS na pewno przyniosłyby wiele korzyści całemu polskiemu sektorowi kolejowemu. Będę trzymać za to kciuki.
Maciej Zengel
Prezes Zarządu NetWorkS! – spółki zarządzającej sieciami mobilnymi Orange i T-Mobile