RK: Wspomniał Pan o specjalnej ustawie dla CPK. Proszę rozwinąć temat.
MW: Przyjęcie projektu ustawy wspierającej proces inwestycyjny uważamy za konieczne. Określi ona przede wszystkim zasady i warunki przygotowania oraz wykonania inwestycji, status Pełnomocnika Rządu ds. CPK oraz zasady nadzoru nad spółkami realizującymi inwestycję. Uwzględnimy najbardziej efektywne rozwiązania przyjęte w innych specustawach oraz w projekcie kodeksu urbanizacyjno-budowlanego będącym na etapie konsultacji rządowych. Inwestycje w zakresie kolejowym i drogowym powinny zostać uwzględnione w Krajowym Programie Kolejowym oraz Programie Budowy Dróg Krajowych, należy im także nadać odpowiedni priorytet. Decyzja o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego może w konsekwencji prowadzić do rozważenia aktualizacji KPK oraz PBDK zarówno w zakresie wybranych do realizacji zadań, jak również zmiany zakresu (i kosztów) na zadaniach, które w są tam umieszczone, ale których zakres powinien zostać skorygowany w związku z budową CPK (np. ze względu na nowe wymagania dotyczące standardu linii w zakresie prędkości, przepustowości lub innych parametrów).
RK: Na koniec pytanie fundamentalne, czyli o fundusze. W jaki sposób będzie finansowany projekt CPK?
MW: Koncepcja Centralnego Portu Komunikacyjnego obejmuje szereg inwestycji o charakterze współzależnym i komplementarnym. Dla każdego z projektów może być rozważana inna strategia pozyskania finansowania. Na obecnym etapie nie przesądzamy sposobu pozyskania finansowania, koncentrujemy się na eliminacji ryzyk inwestorskich. Przesądzone jest, że finansowanie prac przygotowawczych będzie prowadzone w oparciu o środki budżetowe. W dłuższej perspektywie czasowej jestem zwolennikiem wydzielenia, na potrzeby poszukiwania finansowania, przedsięwzięcia nastawionego na zysk tj. budowy samego CPK, oraz przedsięwzięcia nakierowanego na ekonomiczną stopę zwrotu, tj. budowy infrastruktury liniowej zasilającej CPK. Ciężar sfinansowania takiej inwestycji spoczywa tradycyjnie na podmiotach należących do sfery publicznej. Tak również będzie w tym przypadku. Jeżeli chodzi o sam CPK, to ze względu na prognozowaną dochodowość portu „Solidarność” na dzień dzisiejszy nie wykluczamy innych form finansowania, w tym finansowania komercyjnego. Na podjęcie decyzji w tym zakresie wyznaczyliśmy sobie jednak okres dwóch najbliższych lat.