Tramwaje

Największe miasta wobec rozwoju transportu miejskiego

Jednak mała liczba przystanków i peronów sprawia, że większość podróży odbywa się pieszo oraz przy pomocy samochodów. W 2020 roku Berlin zastąpił trzy starsze lotniska jednym większym. Niestety Brandenburg Airport przez swoją awaryjność i częste problemy techniczne jest dopiero trzecim najbardziej ruchliwym lotniskiem w Niemczech. W Berlinie coraz popularniejszym wyborem staje się podróż rowerem. Wszystko dzięki ostatnim inwestycjom w infrastrukturę.

Wybudowano nowe, chronione ścieżki rowerowe, autostrady rowerowe, jak również specjalnie przeznaczone parkingi. Miasto uruchomiło również wiele wypożyczalni, żeby zachęcić mieszkańców do tego sposobu przemieszczania się.

HELSINKI
Helsinki zajmują 3 miejsce w głównej części Urban Mobility Readiness Index. Jeśli brać pod uwagę tylko transport publiczny – plasują się na 5 pozycji. Wszystko dzięki wielu strefom wolnym od samochodów i wysokim odsetku pojazdów elektrycznych, które przyczyniają się do poprawy stanu jakości powietrza. Podobnie jak w przypadku Berlina, w Helsinkach również funkcjonuje rozwinięty transport multimodalny, w skład którego wchodzą: autobusy, tramwaje, metro, pociąg podmiejski i prom. Cały system, poza łatwą obsługą przez ogólnodostępną aplikację, jest przystępny cenowo. Pojedynczy bilet kosztuje bowiem 3,168 USD i można go użyć na każdą formę transportu publicznego w całym regionie.

SZTOKHOLM
Sztokholm zajmuje aż 2 miejsce w ogólnym raporcie stworzonym przez Uniwersytet Kalifornijski. W klasyfikacji transportu publicznego jest to 3 miejsce. Miasto osiąga wysokie wyniki praktycznie we wszystkich badanych aspektach. Wielkie inwestycje w infrastrukturę, zachęcanie do przejścia na pojazdy elektryczne sprawiły, że Sztokholm staje się jednym z pionierów w zakresie elektryfikacji.

Cały kraj dysponuje doskonale rozwiniętą siecią kolejową, jednak jej wykorzystanie pozostaje nadal stosunkowo niskie w porównaniu do pojazdów prywatnych. Dzięki zaangażowaniu w czysty transport miasto pozwala cieszyć się wysokim poziomem powietrza oraz niskim hałasem.

WARSZAWA
Warszawa w porównaniu do innych analizowanych miast prezentuje wysoki poziom zatrudnienia w sektorze transportu. W stolicy Polski kwitnie multimodalność, w której skład wchodzą autobusy, tramwaje oraz metro. Cele na najbliższe lata zakładają rozwój mobilności miejskich, co ma na celu wzmocnienie usług i lepszy komfort podróżujących. Warszawski rynek pojazdów elektrycznych nadal zostaje w tyle za sąsiednimi stolicami. Mówi się, że to przez ograniczoną infrastrukturę i brak stacji, gdzie można naładować swój samochód.

Nasz polski reprezentant w ogólnym rankingu mobilności miejskiej zajmuje 35 miejsce, natomiast w transporcie publicznym znajduje się na 19 pozycji.

Jak badano wszystkie miasta?

Urban Mobility Readiness Index 2022 wykorzystuje 5 podstawowych wymiarów do stworzenia obiektywnego rankingu miast. Są to: infrastruktura, wpływ społeczny, atrakcyjność rynkowa, wydajność systemu i innowacyjność. To było najważniejsze podczas szeregowania wszystkich badanych miast. W sam proces pozycjonowania wchodzi dodatkowo 57 badanych czynników. Wszystko po to, by uzyskać jak najdokładniejsze wyniki.

Dodaj komentarz