Wywiady

Największy program inwestycyjny w historii polskiej kolei

RK: Rząd przyjął koncepcję CPK. Jak ocenia Pan Prezes znaczenie tego projektu dla całej polskiej gospodarki i dla polskiej kolei w szczególności?

IM: Centralne położenie planowanego portu lotniczego to niewątpliwy atut dla rozwoju gospodarki. Budowa CPK niesie za sobą rozbudowę sieci kolejowej. Szybki dojazd koleją podniesie jej dostępność i konkurencyjność względem transportu drogowego. Przy założeniu odpowiedniej modernizacji i budowy tras kolejowych, w ciągu około dwóch godzin z CPK będzie można dojechać nie tylko na Śląsk, do Wrocławia i Warszawy, ale nawet do Trójmiasta.

RK: Jakie prace trzeba będzie przeprowadzić, żeby dostosować infrastrukturę kolejową do założeń CPK? Jak będą finansowane te prace? Na kiedy PLK szacują ich rozpoczęcie/zakończenie?

IM: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jako zarządca infrastruktury realizują powierzone zadania, w tym Krajowy Program Kolejowy. Budowę i sposób organizacji oraz finasowania projektu CPK określa właściwe ministerstwo. Wraz z rozpoczęciem prac przygotowawczych niezbędne będą szczegółowe analizy, które określą najkorzystniejsze kierunki rozwoju sieci kolejowej pod kątem Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jesteśmy obecnie w trakcie przygotowywania listy projektów proponowanych do realizacji w kolejnej perspektywie UE 2021–2027; w ramach prowadzonych prac uwzględniany jest również CPK. Można jednak stwierdzić, że niezbędna będzie budowa nowej linii kolejowej łączącej Warszawę, CPKŁódź z odgałęzieniem do Centralnej Magistrali Kolejowej, na którą mógłby zostać skierowany ruch pociągów dalekobieżnych wyjeżdżających dzisiaj z Warszawy liniami nr 1 i 3. To pozwoliłoby na skomunikowanie CPK ze stolicami województw. Jedną z branych pod uwagę inwestycji może być również budowa linii w kierunku Płocka z przedłużeniem do Włocławka. Kolejność i zakres dalszych inwestycji będą wynikać z przeprowadzonych prac studialnych.

RK: Na koniec pytanie o najważniejsze plany, wyzwania i założenia na rok 2018?

IM: Obecny rok będzie równie dynamiczny jak poprzedni. Najważniejszym celem jest kontynuacja realizacji Krajowego Programu Kolejowego, przy jednoczesnym zapewnieniu sprawnego i bezpiecznego przejazdu pociągów pasażerskich i towarowych. Rok 2018 r. to nie tylko kontynuacja rozpoczętych już robót, ale także zakończenie projektowania i wejście na place budów na wielu inwestycjach, m.in. na liniach Ełk
– Szczytno, Łódź Kaliska – Zduńska Wola, Legnica – Rudna Gwizdanów czy trasie łączącej Skarżysko-Kamienną z Sandomierzem. Niewątpliwym celem jest realizacja inwestycji zgodnie z harmonogramem, tak by ich efekty pasażerowie odczuli jeszcze w tym roku.

Rozmawiała LS

Dodaj komentarz