Piotr Pryciński, Zastępca Dyrektora Działu Zarządzania Programami Narodowego Centrum Badan i Rozwoju, naświetlił działania Centrum w sektorze transportu kolejowego.
Raport Kolejowy: Proszę naświetlić najważniejsze cele Narodowego Centrum Badań i Rozwoju?
Piotr Pryciński: Najistotniejszym celem funkcjonowania NCBR jest oferowanie przez Centrum wsparcia dla polskich jednostek naukowych oraz polskich przedsiębiorstw w rozwijaniu ich zdolności do tworzenia i wykorzystywania rozwiązań opartych na wynikach badań naukowych. Tylko takie podejście gwarantuje późniejsze wykorzystanie wyników prac badawczych w praktyce gospodarczej. Oferowane przez Centrum środki mają na celu nadanie impulsu rozwojowego polskiej gospodarce. Programy i projekty wdrażane przez NCBR przyczyniają się do opracowywania innowacyjnych technologii, usług i produktów, z których korzysta całe społeczeństwo. Obecnie Centrum zajmuje się m.in.: uruchamianiem nowych programów, upraszczaniem procesu aplikacji o dofinansowanie oraz usprawnianiem procesów kontraktacji środków.
RK: Jakie są najważniejsze programy skierowane do sektora transportowego, przede wszystkim kolejowego?
PP: Wśród programów skierowanych dla sektora transportowego należy wymienić program sektorowy INNOMOTO oraz program sektorowy INNOTABOR. W ramach I konkursów w obu tych programach do Centrum wpłynęło 100 wniosków na łączną kwotę wnioskowanego dofinansowania ponad 570 mln zł. Budżet Centrum w obu konkursach wyniósł blisko 450 mln zł. Powyższe dowodzi, iż firmy z branży transportowej poszukują środków na zwiększenie innowacyjności oferowanych przez siebie produktów lub usług. Należy wspomnieć, iż kolejne konkursy w ramach programu INNOTABOR i INNOMOTO planowane są na rok 2018. W chwili obecnej trwa kontraktacja środków dla 13 projektów INNOTABOR oraz ocena merytoryczna wniosków złożonych w programie INNOMOTO. W III kwartale br. Centrum wraz z PKP PLK SA planuje uruchomienie konkursu w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia. Budżet programu wynosi 50 mln zł, a o dofinansowanie projektów związanych z infrastrukturą kolejową będą mogły ubiegać się konsorcja naukowo-przemysłowe. W ofercie Centrum znajduje się wiele programów o charakterze horyzontalnym, finansowanych w ramach POIR. Należy tu wymienić m.in. program Szybka Ścieżka oraz Projekty Aplikacyjne. Tylko w tych mechanizmach w roku 2017 Centrum będzie dysponowało budżetem na poziomie ponad 3,5 mld zł. Są to środki, o które mogą ubiegać się firmy reprezentujące także transport kolejowy. Na uwagę zasługują także Regionalne Agendy Naukowo Badawcze (RANB), program wdrażany w ramach POIR. W ramach RANB w roku 2017 możliwe jest aplikowanie o środki w kwocie 340 mln zł w ramach zagadnień związanych z rozwojem zrównoważonego transportu.
RK: Ile rodzimych firm z sektora kolejowego skorzystało do tej pory, a ile ma szanse skorzystać ze wsparcia NCBR?
PP: Centrum od 2007 r sfinansowało ponad 320 projektów na kwotę ponad 2 mld zł, których tematyka dotyczyła transportu. W odniesieniu do transportu kolejowego przyznaliśmy dofinansowanie na poziomie ponad 300 mln zł dla 47 projektów z udziałem ponad 30 firm z branży kolejowej. Mając na uwadze planowane konkursy w ramach programu sektorowego INNOTABOR, wspólnego przedsięwzięcia NCBR, PKP PLK SA oraz programów horyzontalnych liczba rodzimych firm z sektora kolejowego wspartych środkami NCBR na pewno się zwiększy.