RK: Na jakie aspekty zwracacie szczególna uwagę przy wyborze takich firm?
PP: Wnioski składane do NCBR w ramach wszystkich wdrażanych programów poddawane są ocenie formalnej i merytorycznej. Staramy się, by liczba wniosków odrzucanych z przyczyn formalnych była jak najmniejsza. W kontekście opracowywania poprawnego formalnie wniosku konieczne jest zapoznanie się z dokumentacją i zasadami konkursu opublikowanymi na stornach NCBR. Organizujemy spotkania informacyjne dla Wnioskodawców, uruchamiamy komunikację mailową dla potencjalnych wnioskodawców, staramy się wyjaśnić wszelkie wątpliwości na etapie opracowywania wniosków. W odniesieniu do zawartości merytorycznej wniosków Centrum zwraca uwagę m.in. na zgodność wniosku z zakresem tematycznym konkursu. Tego typu weryfikacja występuje np. w programach sektorowych. Wnioski, które nie wpisują się w zakres merytoryczny stanowiący załącznik do regulaminu przeprowadzania konkursu, są oceniane negatywnie. Innymi kryteriami, na które eksperci oceniający wnioski zwracają szczególną uwagę są m.in. adekwatność prac planowanych do realizacji, by osiągnąć zakładane cele, zespół badawczy i zasoby techniczne planowane do realizacji projektu, nowość rezultatów projektu, zapotrzebowanie rynkowe oraz opłacalność z wdrożenia. Ważne jest zatem, by przed rozpoczęciem przygotowywania wniosku przeprowadzić analizę, czy wniosek jest zgodny z poszczególnymi kryteriami oceny merytorycznej, a przede wszystkim z zakresem merytorycznym danego konkursu, jeśli konkurs jest dedykowany konkretnej branży.
RK: Był Pan gościem konferencji telematyka i informatyka na kolei. Czy takie spotkania są potrzebne i jakie korzyści może firma wynieść z obecności przedstawiciela NCBR?
PP: Spotkania branżowe są dobrą okazją do zaprezentowania oferty NCBR w zakresie środków, które przedsiębiorcy mogą pozyskać dla zapewnienia firmie rozwoju. Coraz częściej przedsiębiorcy starają się poszukiwać przewag na rynku poprzez wykorzystanie wyników prac badawczych i rozwojowych. Obecnie niskie koszty pracy nie zawsze okazują się być wystarczającą formą konkurencji na rynku. Swoją obecnością na tego typu spotkaniach staramy się zachęcać firmy do aplikacji o środki na rozwój oraz staramy się zachęcić przedsiębiorców do współpracy z polskimi ośrodkami naukowymi.
Rozmawiał RK