Tunel dalekobieżny CPK w Łodzi to najbardziej zaawansowana spośród inwestycji CPK. Spółka kompletuje dokumentację do wniosku o decyzję lokalizacyjną. 4-kilometrowy podziemny przejazd posiada już decyzję środowiskową, a od listopada ubiegłego roku wkroczył w fazę projektowania.
W pierwszej połowie marca spółka planuje odebrać tzw. koncepcję programowo-przestrzenną tunelu, a miesiąc później złożyć wniosek o decyzję lokalizacyjną. (to kolejny ważny kamień milowy). Według harmonogramów, po pozyskaniu decyzji lokalizacyjnej w IV kwartale tego roku spółka CPK planuje złożyć – wraz z kompletnym projektem budowlanym i uzgodnieniami dotyczącymi m.in. fazowania robót – wniosek o pozwolenie na budowę.
Inwestycje CPK dla województwa łódzkiego oznaczają budowę 219 km nowych linii kolejowych przez spółkę CPK i modernizację 305 km istniejących tras kolejowych przez PKP PLK.
Wicepremier Piotr Gliński powiedział, że:
– Budowa Kolei Dużych Prędkości Łódź-CPK-Warszawa, której elementem jest tunel w Łodzi, to bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców. Wszystkie związane z CPK inwestycje, w tym budowa Portu Solidarność, szybkich linii kolejowych do Warszawy, Wrocławia i Poznania i poszerzenie autostrady A2, to ogromna szansa rozwojowa dla Łodzi i całego województwa.
– Łódź wraz z regionem będzie jednym z największych beneficjentów inwestycji lotniskowych i kolejowych CPK. Dzięki nim ze stolicy województwa pojedziemy częściej i szybciej do największych miast w Polsce, np. do Warszawy w 45 minut (dziś trwa to dwa razy dłużej), a do Wrocławia i Poznania w 1 godz. 10 min (zamiast obecnych 3 godz.) – dodaje wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.
Jak będzie wyglądała podróż z Łodzi do Portu Solidarności?
Pasażerowie dystans pomiędzy tymi miejscami pokonają z prędkością do 250 km/h w zaledwie pół godziny. Na terenie miasta pociągi dużych prędkości będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlała się w stronę Poznania i Wrocławia. Od swojego kształtu linia jest nazywana „igrekiem”. W grudniu spółka CPK podpisała umowę na dofinansowanie tego zadania w wysokości ok. 60 mln zł z unijnego instrumentu CEF („Łącząc Europę”).
To nie jedyna podziemna trasa kolejowa w Łodzi
W połowie lutego br. maszyna TBM Faustyna wykonała pierwszy jednotorowy tunel kolejowy na podziemnej trasie Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. Powstają nowe możliwości połączeń dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych. Trzy przystanki: Śródmieście, Polesie i Koziny zwiększą dostępność kolei. Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. o wartości ponad 1,5 mld zł netto jest współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dla tzw. szprychy nr 9 CPK, czyli linii kolejowej, która połączy Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem (tzw. igreka), zgodnie z harmonogramem opracowywane są studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ). Ten etap najbardziej zaawansowany jest to dla 140-kilometrowego odcinka między Warszawą i Łodzią, dla którego prace planistyczne trwają od połowy ubiegłego roku.