global Pasażer Wydarzenia

Niemiecki rząd walczy o pasażerów. Ruszyła kampania społeczna #BesserWeiter

„Jeżeli wszyscy przestrzegają zasad, transport publiczny jest bezpieczny nawet w czasach pandemii” – to przesłanie, z jakim wyszli organizatorzy niemieckiej kampanii społecznej #BesserWeiter. W jej ramach władze federalne, stanowe i firmy transportowe chcą odzyskać zaufanie pasażerów i zwiększyć frekwencję w pociągach, komunikacji miejskiej i międzymiastowej.

W czasie pandemii koronawirusa niemiecki transport publiczny stracił ok. 80 proc. pasażerów. Rząd federalny, kraje związkowe, miejskie organizacje i lokalne przedsiębiorstwa transportu publicznego chcą odzyskać zaufanie pasażerów. Wspólnie zainicjowali kampanię #BesserWeiter, zachęcając Niemców do ponownego korzystania z transportu publicznego.

Ze środków komunikacji publicznej w Niemczech, ze względu na pandemię wirusa Covid-19 nadal rezygnują setki tysięcy osób. Jak informuje w rozmowie z „Raportem Kolejowym” niemieckie przedsiębiorstwo kolejowe Deutsche Bahn, w pociągach ICE oraz IC zapełnienie miejsc wynosi obecnie 30 proc. Na początku pandemii wynik ten był mniejszy o 10 punktów procentowych.

W związku z wciąż utrzymującą się niską frekwencją w pojazdach transportu publicznego, firmy transportowe chcą wzmocnić zaufanie podróżnych. Wspólnie z rządem federalnym 19 sierpnia zaprezentowali w Berlinie cele kampanii #BesserWeiter.

– Niemiecki transport publiczny staje się lepszy i bezpieczniejszy – mówił Andreas Scheuer, federalny minister transportu. – Do tego właśnie nawiązuje hasztag – hasło akcji.

Działania w ramach kampanii rozpoczęły się już trzy tygodnie wcześniej – 28 lipca. Rozplanowane zostały do końca 2020 r. Działania akcji wspiera również specjalne narzędzie do mierzenia zaufania pasażerów do transportu publicznego. Zawartość Indeksu, o którym w trakcie konferencji opowiedział federalny minister transportu, stworzyli eksperci badań rynku z grupy roboczej ds. Marketingu i komunikacji Związku Niemieckich Przedsiębiorstw Transportowych (VDV). Indeks, podobnie jak barometr trendów, będzie wykorzystywał comiesięczne reprezentatywne badania, aby określić nastroje mieszkańców Niemiec związane z transportem publicznym. W połowie sierpnia wartość indeksu wynosiła 47,24 pkt na 100 możliwych.

– Jeżeli pandemia nie ustąpi, jesteśmy przygotowani do wydłużenia czasu trwania kampanii – podkreśla w rozmowie z Raportem Kolejowym Lars Wagner ze Stowarzyszenia Niemieckich Firm Transportowych (VDV). – Chcemy edukować pasażerów, którzy już wrócili do pociągów, tramwajów czy autobusów i informować ich, że w pojazdach poruszają się bezpiecznie. Oczywiście pod warunkiem, że przestrzegają podstawowych zasad – zakrywania ust i nosa. Chcemy odzyskać zaufanie pasażerów, dając im do zrozumienia, że ​​firmy transportowe robią wszystko, co w ich mocy, aby ryzyko infekcji w transporcie lokalnym było jak najniższe.

Kampania #BesserWeiter realizowana jest w kilku etapach. W pierwszym władze federalne i stowarzyszenia oraz przedsiębiorcy transportowi podziękowali pracownikom transportu publicznego za ich zaangażowanie w pracę w trakcie pandemii. Następnie organizatorzy skupili się na informowaniu, edukowaniu pasażerów i przypominaniu o obowiązku zasłaniania ust i nosa. Od października akcja skoncentruje się na odzyskiwaniu pasażerów. Całość wspierana jest poprzez reklamy w pojazdach komunikacji publicznej oraz w social mediach.

Ponadto, przedsiębiorstwa transportu publicznego zintensyfikowały swoje działania związane z zapewnieniem czystości w pojazdach. Zgodnie z wymogami Instytutu Roberta Kocha i Ustawą o ochronie przed infekcjami, pojazdy są czyszczone częściej. Regularnie dezynfekowane są klamki, poręcze i kabiny maszynistów pociągów oraz kierowców pojazdów miejskich. W ramach podjętych działań, wyłączone zostały tzw. gorące przyciski umożliwiające wejście lub wyjście z pojazdu. Wprowadzono bezdotykowy zakup biletów za pośrednictwem aplikacji mobilnych, a pracowników transportu publicznego od pasażerów odgrodzono szklanymi szybami. Cały czas nadawane są także ogłoszenia o obowiązku zachowania odległości od współpasażera oraz o zasadach podstawowej higieny osobistej.

– Ochrona zdrowia pracowników i pasażerów jest naszym najwyższym priorytetem – informuje nas Deutsche Bahn. – W całych Niemczech zatrudniliśmy ok. 4 tys. osób dbających o porządek: w pociągach dalekobieżnych podwoiliśmy liczbę mobilnych osób sprzątających. W pociągach regionalnych takich pracowników jest aż 1,4 tys. Kolejnych 2 tysiące dba o czystość na stacjach kolejowych. Każdego roku DB na takie i podobne działania wydaje miliony euro.

Czytaj dalej >