PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczynają inwestycję na stacji Łódź Kaliska. W ramach modernizacji przebudowanych zostanie pięć peronów. Już rozpoczął się demontaż starych torów i sieci trakcyjnej. Komunikację z miastem ułatwią zaś przejście pod torami i kładki. Wykorzystanie wiaduktu wschodniego zwiększy możliwości podróży oraz przewozu towarów. Inwestycja realizowana jest z budżetu państwa i kosztować będzie 337 mln zł.
Modernizacja na magistrali E20 i C-E20 wpłynie na poprawę dostępności kolei w województwie łódzkim. Stacja Łódź Kaliska będzie mogła obsłużyć większą liczbę pasażerów. Zwiększy się także sprawność przewozów towarowych.
– Na stacji Łódź Kaliska rozpoczęto rozbiórkę peronów nr 4, 5 i 6 oraz torów w rejonie kolejowego wiaduktu wschodniego nad aleją ks. bp. W. Bandurskiego – informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK. – Demontowana jest sieć trakcyjna między stacją Łódź Kaliska i Łódź Kaliska Towarowa. Usuwane są wyeksploatowane elementy wiaduktu i przejścia pod torami. Na placu budowy gromadzone są szyny i podkłady. Po zakończeniu demontażu i przygotowanie terenu, jesienią planowane jest montowanie nowego układu torowego. Budowane będą perony. Prace nie powodują ograniczeń w ruchu pociągów.
Na stacji przebudowanych zostanie 5 peronów. W rejonie czynnego wiaduktu zachodniego nad Aleją ks. bp. W. Bandurskiego będą trzy 400 m podwyższone perony. Obiekty po przeciwnej stronie, przy wiadukcie wschodnim, będą przesunięte w stronę Alei ks. bp. W. Bandurskiego. Dla podróżnych zaplanowano nowe wiaty i ławki. Stanie także czytelne oznakowanie oraz nowy system informacji pasażerskiej. Perony wyposażone będą w windy i ścieżki naprowadzające oraz nowe oświetlenie.
Nowe przejście podziemne, połączy plac przed dworcem kolejowym z dworcem autobusowym. Takie rozwiązanie umożliwi lepsze łączenie podróży pociągiem i komunikacją miejską. Dogodne dojście na perony nr 4 i 5 (przy wiadukcie wschodnim) zapewni przejście podziemne z budynku dworca. Podróżujący pociągami będą mieli również dojścia z peronów do przystanków komunikacji miejskiej przy Alei ks. bp. W. Bandurskiego i Włókniarzy.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. m.in. dzięki wykorzystaniu nieczynnego wiaduktu wschodniego i budowie na nim 3 nowych torów zlikwiduje „wąskie gardło” tj. jednotorowe połączenie z Łodzi Kaliskiej w kierunku południowo- wschodnim m.in. do stacji Łódź Chojny i dalej w kierunku woj. świętokrzyskiego i podkarpackiego. Efektem prac będzie znaczne zwiększenie możliwości przejazdu pociągów – sprawne podróże od Kutna i Łowicza (z linii nr 15) w stronę Zduńskiej Woli, Sieradza, Kalisza (linią nr 14) oraz Tomaszowa Mazowieckiego, Opoczna, Skarżyska, Dębicy (linią nr 25).
W ramach projektu dotychczasowe urządzenia sterowania ruchem zostaną zastąpione komputerowymi. Sprawniejsza, szybsza i bezpieczniejsza będzie obsługa przejazdu pociągów. Zmodernizowanych zostanie 15 km torów i 47 rozjazdów. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna. Tory będą przygotowane do prędkości 100 km/h (obecnie 60 km/h).
Zadanie w całości finansowane z budżetu państwa. Prace zaplanowano w latach 2019 – 2022. Roboty budowlane zakończą się do października 2022 roku. Wartość inwestycji „Zwiększenie dostępności magistrali E20 i C-E20 poprzez poprawę stanu technicznego przyległych linii kolejowych” to 337 mln zł netto.