Nowy peron i komputerowe urządzenia sterowania ruchem w Czechowicach-Dziedzicach zapewnią bezpieczny i sprawny przejazd pociągów na trasie z Katowic w Beskidy i do granicy z Czechami. Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych na linii Goczałkowice-Zdrój – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg oszacowano na 1,4 mld zł. Projekt uzyskał dofinansowanie z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Stacja Czechowice-Dziedzice została wyposażona w lokalne centrum sterowania (LCS), z którego przy pomocy nowoczesnych systemów komputerowych, dyżurni ruchu dbają już o bezpieczeństwo i sprawny przejazd na liniach kolejowych. Z LCS nadzór nad ruchem pociągów obejmuje stację Czechowice-Dziedzice, przystanek Zabrzeg oraz tzw. posterunki odgałęźne Most Wisła i Ochodza. To nie koniec, bo po zakończeniu inwestycji do LCS dołączą kolejne stacje oraz posterunki od Tychów do Zebrzydowic.
Dyżurnych ruchu wspiera nowoczesny system komputerowy, który zastąpił stare systemy przekaźnikowe. Przejazdy pociągów są śledzone na monitorach, a urządzenia zamontowane w torach odnotowują liczbę przejeżdżających wagonów. Dzięki kamerom, monitorowana jest sytuacja na przejazdach kolejowo-drogowych.
Widoczne zmiany także dla pasażerów
Dla podróżnych perony stacji Czechowice-Dziedzice stały się bardziej dostępne i komfortowe. Pasażerowie korzystają już z nowego peronu po modernizacji, na którym pojawiła się funkcjonalna wiata, są też nowe ławki, informacja pasażerska, czytelne oznakowanie i jasne oświetlenie. Bezpieczne i wygodne dojście na nowy peron zapewnia przejście podziemne, wkrótce zaczną działać też windy.
Zmiany na Goczałkowice Zdrój – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg
Efektem prac na linii będą sprawniejsze podróże na trasie z Katowic do Zebrzydowic i w Beskid Śląski. Podróżni korzystają z dwóch nowych peronów w Zabrzegu, a także z bezpiecznego przejścia pod torami i na drugą stronę miasta. Pociągi jeżdżą też po nowym torze i moście nad Wisłą między Goczałkowicami Zdrojem a Czechowicami. Nowa przeprawa kolejowa zapewnia bezpieczne podróże i przewóz towarów. Wróciły bezpośrednie połączenia między Goczałkowicami a Zabrzegiem po tzw. łącznicy. Takie rozwiązanie nie wymaga wjazdu do stacji Czechowice pociągów z Katowic do Skoczowa, a także z Katowic do Zabrzegu.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. poprawi przepustowość kolejowych szlaków oraz zwiększy efektywność wykorzystania węzła w Czechowicach-Dziedzicach. Wykonawca inwestycji dostosuje linie kolejowe do wymogów transeuropejskiej sieci transportowej. Projekt zapewnia wzrost konkurencyjności kolei względem innych środków transportu. Składy pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Projekt przewiduje wymianę około 50 km torów i sieci. Wymiana rozjazdów zapewni płynny przejazd pociągów przez stację i przystanki. Na zwiększenie bezpieczeństwa przewozów wpłynie przebudowa 3 przejazdów kolejowo-drogowych.