RK: Jak rozumiem kadra w Mińsku nie stanowi problemu, stąd Wasza aktywność na rynku i pozyskiwanie nowych kontraktów?
KA: Tak, jak wymieniłem wcześniej mamy problemy w tym zakresie, lecz uważam, że jesteśmy na tyle atrakcyjnym pracodawcą na rynku, że kandydaci do pracy cały czas zgłaszają się do nas. Aktualnie w związku z realizacją napraw poziomu P5 z modernizacją dla Koleje Mazowieckie- KM Sp. z o.o., Przewozy Regionalne Sp. z o.o., województwa wielkopolskiego oraz Metro Warszawskie zatrudniamy dodatkowych pracowników. Sukcesem całej załogi jest fakt, że w marcu poddaliśmy naprawie P5 z modernizacją poprzez zastosowanie napędu asynchronicznego 170-ty elektryczny zespół trakcyjny. W zakresie modernizacji wsłuchiwaliśmy się w głosy naszych klientów i mając na uwadze ich opinie i uwagi oraz dzięki ich pomocy możemy z pełną świadomością stwierdzić, że oferujemy najbardziej zaawansowaną usługę na rynku w tym zakresie.
RK: Do Kolei Śląskich dotarły pierwszy 14WE modernizowany w Mińsku. Jak się dowiedziałem ten kontrakt nie jest wolny od problemów?
KA: Na rynku jesteśmy dość szeroko znani z napraw elektrycznych zespołów trakcyjnych różnych typów. Startując w przetargu na naprawę P4 dwóch ezt serii 14 WE zdawaliśmy sobie sprawę z problemów jakie nas czekają. Natomiast dzięki dużemu doświadczeniu, poznając w toku naprawy budowę tego ezt, jego instalacji elektrycznych i pneumatycznych, Koleje Śląskie otrzymały po przeglądzie utrzymania P4 dwa w pełni sprawne ezt wraz z zabudowanymi toaletami w układzie zamkniętym. Jednocześnie cieszą nas pozytywne opinie z prezentacji tego taboru po powrocie na Śląsk.
RK: Innym, ale za to bardzo ciekawym zleceniem, jest to od Metra Warszawskiego. Wykonanie naprawy piątego poziomu 64 pudeł rosyjskich wagonów metra serii 81. Czy może Pan podać szczegóły?
KA: Z Metrem Warszawskim współpracujemy od lat i mieliśmy już okazję naprawiać pudła wagonów metra serii 81. Obecnie w ramach umowy zawartej na początku 2016 roku i obowiązującej do 2018 roku dla Metra wykonujemy naprawy piątego poziomu utrzymania 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Metropolis 98B oraz naprawy podzespołów. Podpisana umowa na naprawy P5 64 pudeł wagonów rosyjskich jest kontynuacją naszej współpracy i dobrym prognostykiem na przyszłość. Usługę tą będziemy realizowali w latach 2017-2019 a naprawie poddamy 26 sztuk wagonów czołowych i 36 sztuk wagonów pośrednich. Nadmienię, że z zainteresowaniem śledzimy inwestycje taborowe czynione przez Metro Warszawskie, gdyż będziemy zainteresowani wykonywaniem napraw okresowych kolejnych składów.
RK: Panie Prezesie, na koniec chciałbym zapytać o to, jak Pan widzi przyszłość? Czy w większym stopniu pociągi będą modernizowane czy też odejdzie się od napraw, zmian i przewoźnicy będą skupiali się na zakupach nowego taboru?
KA: Obecnie toczy się dyskusja, czy opłaca się modernizować, czy też należy kierować środki na całkowitą wymianę taboru. Moim zdaniem o wyborze wariantu zadecyduje ekonomia i dostępność środków. Chcąc dokładnie porównać opłacalność obu tych inwestycji powinniśmy przeanalizować różne parametry, m.in: cenę pojazdu w przeliczeniu na osobomiejsce (w nowych ezt ta cena jest ponad dwu-, trzykrotnie wyższa niż w zmodernizowanych), częstotliwość przeglądów wraz z ich cenami (nowe pojazdy poddajemy przeglądom w większych odstępach czasowych, natomiast cena ich jest zdecydowanie wyższa) oraz czas trwania przeglądów poszczególnych zakresów utrzymania. W rezultacie należy się spodziewać kontynuacji modernizacji ezt, być może w skromniejszym niż dotychczas zakresie, przy jednoczesnych inwestycjach w produkcję nowych pojazdów, których ilość jednak będzie ograniczona dostępnością środków.