PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na budowę nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacji Sokółka. Zamiast z trzech nastawni, prowadzenie ruchu pociągów nadzorowane będzie z jednego miejsca.

Komputerowe systemy zapewnią większą kontrolę, poprawią bezpieczeństwo i usprawnią ruch składów – w szczególności towarowych.
Nowoczesne urządzenia do obsługi ruchu pociągów, częściowo przebudowane tory i rozjazdy oraz nowa nastawnia – to najważniejsze pozytywne zmiany, jakie PLK planują na sokólskiej stacji. Zyskają nie tylko pasażerowie pociągów. Inwestycja ma przede wszystkim znaczenie dla wydajności transportu towarowego. Sokółka to ważny lokalny węzeł kolejowy – schodzą się tutaj linie z Białegostoku, Suwałk i Kuźnicy, w tym szerokotorowa linia do kolejowego przejścia granicznego z Białorusią.
– Ogłosiliśmy przetarg na realizację prac, dzięki którym możliwa będzie centralizacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym w stacji Sokółka – informują PKP PLK. – Oznacza to, że zamiast z dotychczasowych trzech nastawni, prowadzenie ruchu pociągów będzie nadzorowane z jednego miejsca. To rozwiązanie zapewni większą kontrolę i zwiększy bezpieczeństwo. Łatwiej będzie obsługiwać składy jadące do licznych w Sokółce bocznic towarowych, w tym na szerokotorowej linii do bocznicy Orlen w Bufałowie. Powstanie też nowy budynek głównej nastawni, który w przyszłości zamierzamy rozbudować w lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym.
Na odcinku linii od stacji Geniusze do granicy państwa zmodernizowanych zostanie również 8 obiektów inżynieryjnych – mostów i przepustów. Dodatkowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym zwiększą możliwości prowadzenia ruchu pociągów po szerokim torze, między innymi dzięki uruchomieniu mijanki w Czuprynowie.
PLK inwestują na Podlasiu. Na linii Sokółka – Suwałki będzie bezpieczniej
Szerokotorowa linia kolejowa Geniusze – Kuźnica była modernizowana w latach 2019 – 2023. Przebudowano 27 km torów oraz 16 obiektów inżynieryjnych i tyle samo przejazdów kolejowo-drogowych. Na stacjach w Kuźnicy, Sokółce i Geniuszach powstały tory pozwalające przyjmować pociągi towarowe o długości do 1050 m. Obecnie planowane prace mają na celu uzupełnienie zakresu wykonanych już robót i osiągnięcie pełnej zakładanej funkcjonalności techniczno-eksploatacyjnej. Roboty w Sokółce mają zakończyć się do sierpnia 2028 roku.