Na trasie Warszawa – Katowice oraz Warszawa – Grodzisk Mazowiecki pojawiły się urządzenia do wykrywania usterek pantografów. Nowoczesny system ma ograniczyć liczbę usterek sieci i usprawnić ruch kolejowy.
System do wykrywania usterek pantografów to pierwsze tego rodzaju rozwiązanie na polskich torach. Każdego roku dochodzi do ponad 100 awarii sieci trakcyjnej, które powodowane są przez zły stan techniczny odbieraków prądu.
– Kontrola stanu technicznego pantografów w czasie rzeczywistym, nie tylko zwiększy niezawodność infrastruktury kolejowej, ale przede wszystkim ograniczy liczbę usterek sieci spowodowanych ich niewłaściwym stanem. Takie rozwiązanie znacznie usprawni ruch pociągów oraz ograniczy koszty utrzymania oraz liczbę uszkodzeń sieci trakcyjnej spowodowanych złym stanem pantografów – mówi Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
System zainstalowano na linii Warszawa – Katowice oraz na trasie podmiejskiej Warszawa – Grodzisk Mazowiecki. PKP PLK planują wdrożyć kolejne urządzenia na najbardziej obciążonych odcinkach linii kolejowych, w miejscach, gdzie możliwa będzie zabudowa systemu.
Umieszczony obok toru zespół czujników – system DSAP (Detekcja Stanów Awarii Pantografów) zdiagnozuje w momencie przejazdu pociągu stan pantografu. Urządzenia pomiarowe wraz z oprogramowaniem stworzą trójwymiarowy model pantografu, a także automatycznie zlokalizują każde odchylenie od stanu wzorcowego. W przypadku niewłaściwego stanu pantografu system pomoże wdrożyć odpowiednie działania, jak zmianę uszkodzonego pantografu lub zatrzymanie pociągu, co ograniczy liczbę usterek sieci trakcyjnej. Raporty z monitoringów urządzeń będą przesyłane do centrów prowadzenia ruchu oraz przewoźników, a dzięki tym informacjom, możliwe będzie podjęcie działań w celu zapobiegnięcia uszkodzeniom sieci trakcyjnej przez niesprawne pantografy.
System zbudował Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu Sp. z o.o. Wartość prac to blisko 6,7 mln zł.