Przewozy towarowe Wydarzenia

O korytarzu intermodalnym Bałtyk – Morze Czarne. Zakończyło się Forum Portów Ukraińskich w Odessie

O rozwoju infrastruktury portowej, innowacji i digitalizacji oraz zwiększenie bazy towarowej – to tylko część z wielu tematów Forum Portów Ukraińskich, które zakończyło się 30 maja w Odessie. W wydarzeniu udział wzięli przedstawiciele spółki PKP CARGO CONNECT.

Kierunek ukraiński, mimo konfliktu z Rosją, wydaje się interesujący dla rozwoju biznesu, szczególnie ze względu na ekspozycję na szlaki wiodące z portów Morza Czarnego. Stąd Polska wiąże spore nadzieje z utworzeniem korytarza intermodalnego Morze Bałtyckie – Morze Czarne. Przedstawiciele PKP CARGO CONNECT uczestniczyli w Forum Portów Ukraińskich i wzięli aktywny udział w dyskusji na temat rozwoju infrastruktury portowej, przyciągania potoków ładunków i uzupełniania logistyki przemysłowej przez projekty portowo-transportowe.

Delegacji kolejowej przewodniczył członek zarządu PKP S.A. Andrzej Olszewski, obecny był prezes Portu Gdańsk Łukasz Greinke, a PKP CARGO CONNECT reprezentował prokurent spółki Łukasz Strzelecki.

– Forum Portów Ukraińskich (Ukrainian Ports Forum) było dobrym miejscem do promocji korytarza intermodalnego Morze Bałtyckie – Morze Czarne, który to kierunek, jako spółka PKP CARGO CONNECT i cała Grupa PKP CARGO, chcemy rozwijać – mówi Łukasz Strzelecki, prokurent spółki PKP CARGO CONNECT. – Port Odessa przyjmuje z miesiąca na miesiąc coraz więcej kontenerów, a klienci widzą dużą potrzebę ustanowienia stałego połączenia z portem w Gdańsku. Podczas spotkań biznesowych prezentowaliśmy możliwości naszych terminali przeładunkowych na wschodniej granicy. Medyka to miejsce, gdzie przeładowujemy kontenery, a Dorohusk to dobra lokalizacja dla materiałów sypkich. Cieszy duże zainteresowanie okazywane przez naszych ukraińskich partnerów. Rozmawialiśmy też o uruchomieniu pociągów intermodalnych w korytarzu Port Odessa – Port Gdańsk oraz połączeniach w kierunku ukraińskim z polskich portów i Nowego Jedwabnego Szlaku. Zacieśnianie współpracy z Ukrainą w zakresie przewozów kontenerów, ale i naczep multimodalnych, wpisuje się w strategię naszej spółki i poszerzanie sieci pociągów operatorskich – dodaje Łukasz Strzelecki.

 

Prezes PKP CARGO S.A. Czesław Warsewicz wskazuje na duży potencjał szlaków transportowych łączących Polskę z Ukrainą. Po pierwsze, wyjaśnia prezes Warsewicz, obroty handlowe między Polską a Ukrainą wyniosły w tamtym roku prawie 7,5 mld dolarów, co dało Polsce miano trzeciego partnera handlowego Ukrainy po Niemczech i Chinach. Po drugie, przy dyskusjach o handlu trzeba uwzględnić międzynarodową pozycję Kijowa.

– Basen Morza Czarnego to ważna część geopolitycznego projektu Trójmorza, a Ukraina to trzeci po Rosji i Turcji kraj leżący nad tym akwenem. Dla wielu przedsiębiorstw wysyłanie towarów z Ukrainy lub tranzytem przez ten kraj do odbiorców w Europie Zachodniej i na innych kontynentach, jak również w drugą stronę, może być bardziej opłacalne przez Gdańsk i pozostałe polskie porty niż przewożenie ich przez Morze Śródziemne – mówi Czesław Warsewicz. – Gospodarka ukraińska także przeżywa proces konteneryzacji, co otwiera szerokie perspektywy przed operatorami logistycznymi i kolejowymi przewoźnikami intermodalnymi – dodaje Warsewicz.

 

Dodaj komentarz