Dokoła Warszawy napotkać się można na wiaty peronowe, które na pierwszy rzut oka mogą kojarzyć się nam z czasami już słusznie minionymi. Modernistyczne, skrzydlate wiaty peronowe pomalowane w różnych odcieniach żółtego i bieli budzą skrajne emocje. Przed rzuceniem własnego werdyktu, warto mieć świadomość z jaką perłą architektury mamy właśnie do czynienia.
Najnowocześniejsze wiaty w Europie!
W latach 1936-38 przy okazji elektryfikacji linii kolejowych wokół Warszawy wybudowano nowe, modernistyczne wiaty o unikalnej formie skrzydeł. Projekt ten był niezwykle nowoczesny, a ich architektura wyprzedzała o całe dziesięciolecia swoje czasy. Takiego projektu nie powstydziłyby się wówczas inne stolice przedwojennej Europy.
Podczas renowacji zadbano o każdy detal
Do rejestru zabytków w 2010 roku wpisano wiaty wraz z pawilonami kas na stacjach: Międzylesie, Radość, Miedzeszyn, Falenica, Michalin, Józefów i Świder na linii kolejowej nr 7. W ubiegłym roku rozpoczęła się renowacja stacji Ożarów Mazowiecki, gdzie zadbano bowiem o każdy, nawet najmniejszy szczegół.
Jednym z wymogów projektu było utrzymanie kolorystyki wiaty z czasów przedwojennych. Firma ATM Lighting z Gdańska, która na specjalne zamówienie dostarczyła 152 sztuk wpuszczanych opraw oświetleniowych w unikalnym, żółtym kolorze obudowy. W efekcie otrzymano nowoczesne i wandaloodporne oświetlenie LED dedykowane wiatom peronowym w wydaniu retro. Dodatkowo podkreślają one modernistyczną i funkcjonalistyczną bryłę obiektu. Zachowano przy tym normowe wymogi dotyczące bezpieczeństwa i doświetlenia tego typu obiektów.