O Hyper Poland, akcji crowdfundingowej i przyszłości projektu, rozmawiamy z Przemysławem Pączkiem, prezesem Hyperloop Poland.
Panie Prezesie, zacznijmy od przypomnienia – czym jest projekt Hyper Poland i jakie są cele spółki?
Hyper Poland to polska spółka, która jako jedyna na świecie rozwija koncepcję hyperloop w oparciu o 3-stopniowe podejście. Pierwszym etapem, nad którym obecnie trwają prace, jest technologia kolei magnetycznej magrail – możliwa do zastosowania w ramach istniejącej infrastruktury kolejowej. Nasz zespół składa się z ekspertów z doświadczeniem zebranym m.in. w takich firmach jak Airbus, Bombardier czy operator kolei Shinkansen. Byliśmy podwójnym finalistą konkursu SpaceX Hyperloop Pod Competition w Kalifornii. W 2017 roku zbudowaliśmy pierwszy prototyp, a w październiku ubiegłego roku zademonstrowaliśmy tor i kapsułę w skali 1:5. Na przełomie lat 2020 i 2021 planujemy dostarczenie pełnowymiarowego prototypu systemu magrail.
W kwietniu zakończyliśmy drugą rundę crowdfundingu udziałowego na brytyjskiej platformie Seedrs. Pierwotnie zakładany cel osiągnęliśmy zaledwie w 10 dni. Zebrane środki posłużą do przyspieszenia prac badawczo-rozwojowych. W drugiej połowie tego roku rozpocznie się budowa pełnowymiarowego 500-metrowego toru systemu magrail. W przyszłym roku planujemy przeprowadzić pierwsze testy, a na przełomie lat 2022/23 – uruchomić pierwsze projekty pilotażowe. Chcielibyśmy, aby do końca tej dekady system magrail (jako opatentowana i certyfikowana technologia) działał na paru odcinkach o długości kilkuset kilometrów.
Gdy zagłębi się w szczegóły to największym zaskoczeniem dla laików, którzy opierają swoją wiedzę o filmy sci-fi, jest to, że zakładacie wykorzystanie tradycyjnych torów?
Magrail jest systemem kolei magnetycznej, który wykorzystuje istniejące korytarze transportowe kolei konwencjonalnych. Będzie to możliwe dzięki zastosowaniu lewitacji magnetycznej, silnika liniowego, specjalnego mechanizmu wychylnego oraz stosunkowo niskiej wysokości i małej masy. Zarówno pociągi konwencjonalne, jak i pojazdy lewitujące magnetycznie mogą używać tego samego toru kolejowego wymiennie. Wykorzystanie istniejącej infrastruktury pozwala zaoszczędzić koszty i czas w porównaniu z ewentualną budowę nowej. Dodatkowo nie jest potrzebny długotrwały proces planistyczny ani wykup gruntów.
System magrail może być w pełni zintegrowany z istniejącą infrastrukturą kolejową bez konieczności wprowadzania zmian w istniejącym taborze kolejowym.
Co jeszcze może zaskoczyć w Waszym projekcie?
Przede wszystkim jest wielką szansą dla transportu kolejowego, który od lat domaga się zmian. Potęguje to globalny kryzys klimatyczny. Spowodował on, iż ludzkość poszukuje nowych metod transportu, który będzie nie tylko komfortowy i szybki, ale również ekologiczny. Duże nadzieje w tym zakresie pokłada się właśnie w kolei. Jednak aby była ona konkurencyjna (i odciągnęła ludzi od innych sposobów przemieszczania), musi się diametralnie zmienić. My chcemy brać udział w tej przemianie dostarczając konkretne rozwiązania na bazie rozwijanej przez nas technologii.