Ponadto swoją technologią rozwiązujemy jedno z największych wyzwań branży kolejowej. Jest nim budowa nowych tras, co jest czasochłonne i ogromnie kosztowne. Wychodzimy z założenia, że optymalnym rozwiązaniem jest modernizacja istniejących linii kolejowych do takiego stanu, w którym będą mogły poruszać się zarówno pociągi magnetyczne (magrail) osiągające prędkość 300-415 km/h oraz pociągi konwencjonalne – na przemian.
Dodam także, że wielu operatorów kolejowych (z Europy jak i Azji) upatruje w naszej technologii wielką szansę dla przyszłości transportu kolejowego. To tylko utwierdza nas w przekonaniu, iż idziemy w dobrym kierunku.
Na pewno zaskoczeniem dla polskich mediów, aczkolwiek nie dla osób, które kibicują Waszemu projektowi był sukces akcji crowdfundingowej. Co stoi za takim sukcesem?
Po naszej pierwszej kampanii zbudowaliśmy demonstrator, który pokazaliśmy publicznie w październiku 2019 roku. W tym wydarzeniu uczestniczyło ponad 150 gości z 10 krajów. Gościem specjalnym wydarzenia był dr Mark Loughran, Dyrektor Generalny polskiego oddziału Microsoft, firmy która jest jednym z naszych głównych partnerów. Dzięki uzyskanym podczas testów wynikom możliwe będzie efektywniejsze zaprojektowanie poszczególnych podsystemów pełnowymiarowego prototypu.
Dodatkowo (jeszcze podczas trwania pierwszej kampanii) pozyskaliśmy grant od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w wysokości 16,5 mln złotych.
Dobry rezultat drugiej rundy crowdfundingu udziałowego, którą przeprowadziliśmy na platformie Seedrs między lutym a kwietniem, to m.in. efekt ponownego wsparcia udzielonego przez naszych inwestorów z pierwszej rundy, dotarcia do kolejnych grup inwestorów z ponad 35 krajów oraz postępów jakich dokonaliśmy od ubiegłorocznej kampanii. Na pewno pomogło też to, iż poprzednia odsłona także zakończyła się sporym sukcesem. W zeszłym roku zebraliśmy 334 tys. euro. – z tego 200 tys. euro w przeciągu pierwszych 7 dni kampanii. Pierwsi inwestorzy zobaczyli, że zbudowaliśmy za nie działający prototyp w skali 1:5, co istotnie zmniejszyło poziom ryzyka w obecnej rundzie. Osiągnięcie celu podstawowego (452 tys. euro) podczas drugiej kampanii zajęło nam jedynie 10 dni. Przeważająca liczba inwestorów indywidualnych pochodzi z Polski oraz Wielkiej Brytanii.
Już w drugiej połowie 2020 roku rozpocznie się budowa pełnowymiarowego toru testowego systemu magrail.
Nasze wysiłki były wielokrotnie doceniane przez liderów branży. Brytyjski serwis Railway Technology wskazał Hyper Poland jako firmę, która zmieni kolej w 2020 roku. Lufthansa Innovation Hub wybrał Hyper Poland jako jeden ze 150 najważniejszych start-upów związanych z transportem w 2019 roku – obok takich projektów jak BlaBlaCar czy Baidu.
Staliście się także częścią większej organizacji. Ciekawi mnie cel powstania Wspólnego Komitetu Technicznego (JTC 20) w Brukseli?
W 2018 roku razem z wiodącymi firmami, które zajmują się rozwojem technologii hyperloop w Europie, firma Hyper Poland utworzyła międzynarodowe konsorcjum. To partnerstwo, którego celem jest zdefiniowanie, ustanowienie oraz standaryzacja metod i ram regulujących transport próżniowy. W lutym br. został powołany w Brukseli wspólny Komitet Techniczny. Celem JTC 20 jest przygotowanie wspólnej metodologii prac nad technologią hyperloop i jej spójnej struktury. Zagwarantuje to pełną zgodność działań we wszystkich krajach i najwyższe standardy bezpieczeństwa w całej Europie. JTC 20 będzie funkcjonował w ramach Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) oraz Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CENELEC).