Na mocy IV Pakietu Kolejowego przedsiębiorstwa kolejowe będą bowiem mogły między innymi oferować konkurencyjne pasażerskie usługi przewozowe w całej Unii Europejskiej już od 14 grudnia 2020 r. Konkurencyjne procedury przetargowe staną się natomiast ogólną zasadą dla udzielania zamówień publicznych począwszy od grudnia 2023 r. Powyższe zasady będą jednak obwarowane szeregiem wyjątków. To samo dotyczy też kwestii unbundlingu, a więc rozdzielenia działalności przewozowej od zarządzania infrastrukturą kolejową, przyznawania certyfikatów bezpieczeństwa oraz zezwoleń na dopuszczenie pojazdów do eksploatacji i wielu innych kwestii, które pozwolę sobie szczegółowo przedstawić w dalszych częściach tego opracowania.
W pierwszej kolejności omówię przy tym sprawy związane z częścią polityczną, przechodząc następnie do części technicznej z uwzględnieniem, w miarę możliwości rezultatów, dalszych prac legislacyjnych będących konsekwencją przyjęcia IV Pakietu Kolejowego.
Michał Szarmach
Kancelaria Adwokacka