Tabor

PESA Bydgoszcz S.A. dostarczy pociągi na Opolszczyznę

PESA Bydgoszcz S.A. dostarczy nowoczesne spalinowe zespoły trakcyjne, które zrewolucjonizują regionalne podróże w regionie. Władze województwa opolskiego podpisały właśnie umowę, obejmującą zakup pięciu pociągów z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne dziesięć. Koszt jednego składu to ponad 36 mln złotych.

Wizualizacja PESA Bydgoszcz
Wizualizacja PESA Bydgoszcz

Całkowity koszt inwestycji może wynieść ponad 543 mln złotych. Dostawa pierwszych pięciu składów ma nastąpić do 34 miesięcy od podpisania umowy, czyli do marca 2028 roku. Warto przypomnieć, że to kolejna umowa władz województwa z bydgoską PESĄ, która wyprodukuje dla nas również nowoczesne pojazdy elektryczne ELF-y, co świadczy o zaufaniu do polskiego producenta i kontynuacji modernizacji taboru.

Nowe spalinowe pojazdy szynowe to gwarancja komfortu, bezpieczeństwa i ekologii. Pociągi będą rozwijać maksymalną prędkość 120 km/h i będą miały homologację na wjazd do Czech, co otwiera nowe możliwości połączeń międzynarodowych. Każdy skład pomieści 219 pasażerów, w tym 100 miejsc stojących, zapewniając dużą przestrzeń podróżnym. Wyposażone będą w najnowocześniejsze silniki spalinowe produkcji Rolls-Royce Solution, ktre są przystosowane do zasilania ekologicznym paliwem syntetycznym biodiesel. Silniki spełniają najwyższe normy emisji spalin Stage V lub wyższe.

Na pokładzie znajdą się najnowocześniejsze urządzenia bezpieczeństwa ruchu systemu ERTMS/ETCS. Pasażerowie skorzystają z gniazdek USB i 230 V, Wi-Fi, klimatyzacji, nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej, systemu audiovideo oraz monitoringu. Pociągi będą posiadać minimum 4 miejsca na rowery oraz będą w pełni przystosowane do przewozu osób z ograniczoną sprawnością ruchową, a także wyposażone w pętlę indukcyjną dla osób niedosłyszących.

Jak przyznaje Jacek Rudewicz, wiceprezes Zarządu ds. Produkcji PESA Bydgoszcz S.A. nowoczesne składy znacznie podniosą standard podróżowania w regionie, oferując pasażerom komfort, ekologiczne rozwiązania i nowoczesne udogodnienia.

– Doskonale sprawdzają się już w czeskich kolejach. Województwo Opolskie otrzyma nowy produkt, który będzie zachęcał do korzystania z kolei, natomiast PESA będzie mogła rozwijać się dalej, produkując jedne z najnowocześniejszych pojazdów zasilanych ekodieslem – wyjaśnia wiceprezes. Pojazdy spełniają najbardziej rygorystyczne normy emisji spalin, a ich przemyślana budowa zapewnia komfort i oszczędność energii. – Są wyprodukowane w technologii spawania laserowego, konstrukcje są lżejsze, co oznacza, że pojazd jest bardziej energooszczędny. Skład jest dostosowany dla osób z ograniczoną sprawnością, przestrzenie są ergonomiczne. Jest bardzo przyjazny wewnątrz i bardzo designerski na zewnątrz – dodaje Jacek Rudewicz.

 

Marszałek Szymon Ogłaza, informuje, że pieniądze na zakup pojazdów pochodzą wyłącznie z budżetu województwa, a aktualne zakupy taboru to inwestycja w przyszłość regionalnego transportu.

– Inwestując w kolej, tworzymy potencjał województwa i silną kolej regionalną. W 2030 roku jako region będziemy musieli przystąpić do przetargu na operatora przewozów regionalnych. Jako właściciele dużej puli taborowej chcemy mieć silny głos. Dotychczasowe zakupy, Impulsy, umowa z  grudnia na pojazdy elektryczne i ta dzisiejsza, tworzą potencjał właśnie na przyszłość. Tym bardziej, że PLK zapowiada konkretne plany elektryfikacji linii kolejowych w naszym regionie. Najważniejsze, żeby nasi pasażerowie mieli komfortowe pociągi na czas i z dużą częstotliwością. Tak, aby zechcieli się przesiąść z aut na komunikacje zbiorową – mówi marszałek.

 

Dodaj komentarz