Bydgoska Pesa zakończyła dostawy pociągów dla Deutsche Bahn. Wszystkie pojazdy LINK są juz w Niemczech. Ostatnie z nich wyjechały do zachodniego sąsiada 29 września. W środę zaprezentowano je w bazie w Kempten, podsumowano tam także program modernizacji taboru DB Regio w Bawarii.
Pesa Bydgoszcz dostarczyła do Niemiec 72 pojazdy LINK w wersjach dwuczłonowej (23 pojazdy BR632) i trójczłonowej (49 pojazdów BR633). Pociągi eksploatowane będą w ruchu regionalnym – w rejonach Dortmundu, Frankfurtu i Monachium. Do tej pory przejechały już ponad 2 mln km.
– To był jeden z najtrudniejszych kontraktów z jakim PESA miała okazję się zmierzyć. Rynek niemiecki jest najbardziej wymagającym rynkiem kolejowym w Europie. Współpraca z DB była wyzwaniem, nie mieliśmy doświadczenia pracy z tak wymagającym partnerem. W realizacji tego kontraktu były lepsze i gorsze momenty, ale nie poddaliśmy się. Wszystkie pojazdy dostarczyliśmy w uzgodnionym terminie pomimo panującej pandemii. To sukces całego zespołu, w ten projekt zaangażowanych było kilkaset osób – im wszystkim należą się podziękowania i gratulacje – powiedział Jacek Niedziela, Kierownik Kontraktu DB w Pesa Bydgoszcz SA.
O inwestycji mówił również szef DB Regio Bayern.
– Początki zawsze są trudne. Wprowadzenie PESA Link do eksploatacji w DB Regio wiązało się z wyzwaniami, które pokonaliśmy wspólnie z producentem. To się opłaciło: uruchomienie pociągów w sieci Allgäu przebiegło właściwie bezproblemowo – podkreślił podczas uroczystości w Kempten Hansrüdiger Fritz, Szef DB Regio Bayern.
Pesa Link w zależności od liczby członów mają od 110 do 160 miejsc siedzących, w tym 12 w I klasie, są w pełni przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, niskopodłogowe, z miejscami dla rowerów i mogą osiągać prędkość do 140 km/h.
Spółki Pesa Bydgoszcz i Deutsche Bahn podpisały umowę na dostawę pojazdów 8 lat temu – 19 września 2012 r. w trakcie berlińskich targów InnoTrans. Kontrakt pozwolił na zamówienie do 420 pojazdów, a jego wartość wynosiła 1,2 mld zł.
Dwa lata po podpisaniu umowy Pesa zaprezentowała w Berlinie prototyp pojazdu, który ostatecznie 30 maja 2018 roku otrzymał homologację i został dopuszczony przez EBA do ruchu z pasażerami na terenie Niemiec.
– Pesa produkuje dzisiaj dla zagranicznych klientów pojazdy kolejowe i tramwaje. W tej chwili realizujemy zamówienia dla przewoźników z Włoch, Niemiec, Czech i Rumuni. Doświadczenie zebrane między innymi dzięki współpracy z DB pozwala z optymizmem patrzeć na rozwój eksportu na rynki europejskie – powiedział Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu Pesa Bydgoszcz.
Pesa to jedyny polski producent, którego pojazdy zostały dopuszczone do ruchu na rynku niemieckim. Firma w sumie uzyskała 23 homologacje zagraniczne i dostarczyła zagranicznym klientom 251 pociągów oraz 165 tramwajów. Pojazdy Pesa wykorzystują przewoźnicy kolejowi w Niemczech, Włoszech, Czechach, na Litwie, Białorusi i Ukrainie, a tramwajami podróżują mieszkańcy Moskwy, Kijowa, Sofii, rumuńskiego Cluj, węgierskiego Szeged i Kaliningradu. W tej chwili spółka realizuje dostawy kolejnych pojazdów dla włoskiej Trenitalia, produkuje elektryczne zespoły trakcyjne dla czeskiego RegioJet i tramwaje dla Jassy w Rumunii.