Piąty Lajkonik dotarł już do Krakowa. Dwa pierwsze pojazdy, które dla stolicy Małopolski produkuje firma Stadler, już kursują po torach. Tramwaje są kontynuacją produkowanej obecnie serii TANGO Kraków Lajkonik.
Pojazdy to trzyczęściowe tramwaje niskopodłogowe z czterema wózkami jezdnymi. Drzwi wejściowe o większej niż standardowo szerokości (1400 mm) zapewniają szybką wymianę pasażerów. Specjalna konstrukcja czoła pojazdu zmniejsza ryzyko wciągnięcia pieszego pod pojazd w razie wypadku.
W nowych tramwajach jest więcej przestrzeni z niską podłogą, a także więcej miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Nowością są także specjalne oparcia zamontowane dla osób stojących. Tramwaje przewiozą jednocześnie 238 pasażerów, w tym 75 osób na miejscach siedzących.
Pojazdy są wyposażone między innymi w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, system monitorowania oraz porty USB do ładowania smartfonów. Ergonomiczna kabina i wygodny fotel zapewnią motorniczemu komfortowe warunki pracy.
Dwa z pięćdziesięciu zamówionych tramwajów będą przystosowane do jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej – pozostałe będą tak zaprojektowane, by w przyszłości móc korzystać z tego rozwiązania.
Realizowany przez MPK Kraków projekt w przyszłości pozwoli tramwajom kursować m.in. na trasach, na których nie będzie sieci trakcyjnej.