PKP Cargo i PKP Energetyka podpisały list intencyjny o współpracy przy tworzeniu najbardziej efektywnych i innowacyjnych rozwiązań, które umożliwią PKP Cargo wykorzystanie energii elektrycznej wyprodukowanej z Odnawialnych Źródeł Energii. Dokument sygnowany został podczas Rady Programowej Centrum Efektywności Energetycznej Kolei.
Do tej pory firmy PKP Cargo i PKP Energetyka współpracowały w ramach umów na dystrybucję i sprzedaż energii elektrycznej oraz działały w inicjatywach branżowych typu Klaster Luxtorpeda czy Centrum Efektywności Energetycznej Kolei. Teraz wieloletnia współpraca poszerzona zostanie o wypracowanie modelu wykorzystania energii elektrycznej, wyprodukowanej w instalacjach OZE, która będzie zasilać infrastrukturę przewoźnika.
– Spółkom kolejowym w całej Europie zależy na zwiększaniu przewozów. PKO CARGO jest członkiem międzynarodowego porozumienia firm kolejowych i dążymy do tego, aby w 2030 roku 30 proc. ładunków było wożonych pociągami. To bardzo ambitny cel, możliwy do osiągnięcia o ile kolej stanie się jeszcze bardziej efektywna energetycznie i przyjazna środowisku. Stąd pomysł na intensywną pracę nad wykorzystaniem energii ze słońca i wiatru do zasilania naszej infrastruktury. Wybraliśmy partnera, z którym mamy wieloletnie relacje poparte merytoryczną znajomością rozwiązań energetycznych. Mamy konkretny plan, który sprawi, że za kilka lat PKP Cargo stanie się samowystarczalna jeśli chodzi o zasilanie naszych budynków – powiedział Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo.
Kryzys COVID-19 spowodował niedobór kierowców ciężarówek, ograniczenia w transporcie morskim i lotniczym w wielu krajach i regionach. W rezultacie koszt transportu samochodowego, morskiego czy lotniczego gwałtownie wzrósł w porównaniu z kosztami transportu kolejowego. To sprawiło, że obecność kolei w łańcuchu dostaw stało się dużą zaletą. Doceniając ten trend PKP Cargo i PKP Energetyka chcą iść o krok dalej. Wiedzą, że w energii odnawialnej tkwi potencjał rozwojowy, ale też źródło innowacyjności, która może stać się elementem przewagi konkurencyjnej.
– Zielona Kolej to strategiczny projekt całej branży, za którego integrację bierzemy odpowiedzialność. Aby osiągnąć zakładane cele, tj. 85% energii z OZE już w 2030 roku, już dziś przechodzimy z fazy koncepcji do wdrożenia. Tempo musi być szybkie, dlatego w PKP Energetyka powołujemy dedykowaną jednostkę biznesową i uruchamiamy przygotowaną listę projektów, które składają się na prawie 10- miliardowy program. Cieszymy się, że mamy wsparcie i zaangażowanie większości firm kolejowych. Zielona Kolej to nie tylko zmiana miksu energetycznego ale także dążenie do zeroemisyjności przedsiębiorstw sektora. Dlatego z radością podjęliśmy się wspólnego, ambitnego zadania z PKP Cargo. Więcej zielonej energii na kolei oznacza wzrost potoków pasażerów i towarów w transporcie, który z roku na rok będzie stawał się bezkonkurencyjny w zakresie eliminowania negatywnego wpływu na środowiskowo – skomentował Wojciech Orzech, prezes PKP Energetyka.