Pilotażowa trasa Kaldenkirchen – Poznań – Warszawa – Šeštokai liczy w dwie strony około 3000 kilometrów i zostanie nią przewiezionych w obu kierunkach łącznie 45 naczep.
Szacuje się, że pomoże to w zmniejszeniu emisji CO2 do środowiska nawet o 100 ton w porównaniu z przewozem naczep osobno ciężarówkami. Dla porównania 100 ton odpowiada objętości 25 balonów na ogrzane powietrze.
Transport kolejowy naczep na duże odległości jest wspierany przez Unię Europejską, ponieważ ma on mniejszy wpływ na środowisko i zwiększa bezpieczeństwo na drogach. Jest to również korzystne dla firm logistycznych i transportu drogowego, ponieważ oszczędza paliwo i zasoby ludzkie. Ponadto przekraczanie granic między krajami jest łatwiejsze i szybsze, co pozwala uniknąć długich przestojów i ewentualnych opóźnień w odprawie celnej.
Komisja Europejska dąży do tego, aby do 2030 roku 30 proc. towarów przewożonych na odległość przekraczającą 300 kilometrów było obsługiwanych przez transport kolejowy lub wodny, a do 2050 roku wskaźnik ten powinien przekroczyć 50 proc.