Rosnące koszty działalności wpłynęły na zmianę cen biletów PKP Intercity. Przewoźnik zwraca uwagę na wyższe ceny energii trakcyjnej czy modernizację taboru i zapleczy technicznych. Obecna aktualizacja to pierwsza zmiana cen od prawie dekady. Nowy cennik obowiązywać będzie od 13 stycznia br.
Ostatnia aktualizacja cen biletów miała miejsce w latach 2013-2014. Od tego czasu zwiększyły się koszty działalności spółki. Między 2014 a 2020 rokiem wzrost wyniósł ponad 30 proc. w przeliczeniu na pasażera. O ponad 140 proc. wzrosły koszty związane z remontami taboru kolejowego oraz stacji postojowych*. Znacząco także wzrosły ceny energii trakcyjnej – o około 65 proc.*.
W ostatnich latach ceny biletów aktualizowali przewoźnicy regionalni. Doprowadziło to do sytuacji, w której bilety na pociągi dalekobieżne (w niektórych relacjach) były tańsze od biletów na połączenia przewoźników regionalnych operujących na tych samych trasach, którzy mieli dłuższe czasy przejazdu. Konieczne było zatem urealnienie cennika, a także dostosowanie go do sytuacji rynkowej.
Nowe ceny bazowe i większe obniżki na bilety promocyjne
Ceny biletów PKP Intercity obowiązujące od 13 stycznia 2022 roku podzielone będą nadal według pięciu progów.
Pierwsze trzy to cena bazowa z upustem 15, 30 i 45%. Dotychczas rabat był niższy i wynosił 10, 20 i 30%. Ostatnie dwa progi (obowiązują wyłącznie w pociągach kategorii EIP i EIC) to stała oferta „Promo Plus” i „Super Promo”.
EIP do 13.01 |
EIP od 13.01 |
EIC do 13.01 |
EIC od 13.01 |
IC i TLK do 13.01 |
IC i TLK od 13.01 |
|
Cena bazowa | 150,00 zł | 169,00 zł | 139,00 zł | 149,00 zł | 60,00 zł | 69,00 zł |
I próg promocyjny | 135,00 zł | 143,65 zł | 125,10 zł | 126,65 zł | 54,00 zł | 58,65 zł |
II próg promocyjny | 120,00 zł | 118,30 zł | 111,20 zł | 104,30 zł | 48,00 zł | 48,30 zł |
III próg promocyjny | 105,00 zł | 92,95 zł | 97,30 zł | 81,95 zł | 42,00 zł | 37,95 zł |
Promo Plus | 77,00 zł | 70,00 zł | 73,00 zł | 65,00 zł | – | – |
Super Promo | 49,00 zł | .49,00zł | 49,00 zł | .49,00zł | – | – |
Multiprzejazdy w środku tygodnia
Od 13 stycznia 2022 roku dostępna będzie nowa oferta Multiprzejazd, a także Multiprzejazd Max. Będzie ona obowiązywała od północy we wtorek do godz. 15:00 w czwartek i umożliwi dowolną liczbę przejazdów w tym czasie. Wybierając Multiprzejazd będzie można podróżować pociągami kategorii TLK i IC w 2. klasie za 119 zł i w 1. klasie za 159 zł. Natomiast Multiprzejazd Max obejmuje wszystkie pociągi PKP Intercity. Bilet na podróże w 2. klasie kosztuje 239 zł, a w 1. klasie – 396 zł. Przestaje obowiązywać oferta biletów weekendowych, których celem było zachęcenie podróżnych do korzystania z kilku przejazdów, zwłaszcza w soboty. Dane sprzedażowe pokazały, że najczęściej były one wykorzystywane na podróż tam i z powrotem w szczytach przewozowych.
Zmiany w Bilecie Taniomiastowym
W styczniu zmniejszy się liczba relacji, na których obowiązywał Bilet Taniomiastowy. Wprowadzona kilka lat temu oferta proponowała obniżone ceny na przejazdy trasami w trakcie remontu. Po zakończeniu modernizacji linii kolejowych znacząco skróciły się na nich czasy przejazdu, jak również poprawiły się warunki podróżowania. Aktualizacja cenników obejmie także bilety okresowe.
Coraz większe środki na nowoczesny tabor – miliardy inwestowane w komfort podróży
W najbliższych latach standard podróżowania pociągami przewoźnika będzie nadal systematycznie rósł. PKP Intercity rozszerzyło swoją strategię rozwoju i inwestycji z perspektywą do 2030 roku. Z 19 do 27 mld zł zwiększają się środki, jakie spółka zainwestuje do końca obecnej dekady w nowoczesny tabor i infrastrukturę . W efekcie przewoźnik planuje uruchamiać w 2030 roku około dwa razy więcej pociągów i zaoferować pasażerom wysoki oraz powtarzalny standard podróży.Normą staną się podróże z prędkością 160-250 km/h, co pozwoli skrócić czasy przejazdów. Pociągi PKP Intercity znacząco więc przyspieszą, ponieważ obecnie większość z nich kursuje z prędkością 120-160 km/h. Wyższy komfort i funkcjonalność zapewni nowy design przestrzeni wewnątrz pociągów, nad którego założeniami trwają obecnie prace. Nowe pojazdy będą dostosowane do potrzeb różnych grup podróżnych, w tym także osób podróżujących z dziećmi czy osób z niepełnosprawnościami.