Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

Nowoczesna technologia wspiera budowę tuneli kolejowych pod Łodzią

Nowoczesna technologia wspiera budowę kolejowych tuneli między stacjami Łódź Fabryczna a Żabieniec i Kaliska w Łodzi. Nad bezpieczeństwem prac czuwa system ciągłego monitoringu. Stale mierzony jest poziom drgań. Aktualnie maszyny TBM (Katarzyna i Faustyna) budują tunele właściwe.

Fot. M. Siemieniec / PKP PLK

Maszyny TBM, które pracują przy budowie podziemnej trasy kolejowej – to nowoczesna, bezpieczna i efektywna technologia stosowana na świecie do budowy tuneli kolejowych i drogowych. Każda maszyna jest dostosowana do warunków lokalnych – rodzimych gruntów.

Maszyny rozpoczynają prace w komorach startowych o kształcie okręgu, a kończą prace w komorach prostokątnych. Proces rozpoczęcia drążenia wymaga ustawienia tarczy na dnie otworu na odpowiednim poziomie i przejściu przez kilka ustawionych w komorze pierścieni obudowy do ściany komory. Przed czołem tarczy wytworzone jest nadciśnienie, które gwarantuje stateczność prac przy tunelu.

TBM przegryza obudowę komory startowej i zaczyna drążyć w gruncie. Non stop kontrolowane jest położenie tarczy. Rozpoczynają się czynności cykliczne: skrawanie gruntu – drążenie, dostarczenie tubingów i obudowa ścian tubingami, doszczelnienie i związanie obudowy z gruntem, odbiór urobku przez wozidła lub taśmociąg, transport na zewnątrz. Ziemia z budowy tunelu średnicowego w Łodzi będzie wykorzystana na terenie żwirowni na łódzkich Stokach.