PKP Polskie Linie Kolejowe zwiększają bezpieczeństwo na 12 przejazdów kolejowo-drogowych w województwie łódzkim. Na inwestycje te przeznaczono 16 mln zł. Wciąż zwiększa się też bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych na trasie Łódź Kaliska – Zduńska Wola oraz na linii Warszawa – Kutno – Poznań.
Modernizacja 12 przejazdów kolejowo-drogowych realizowana jest z tzw. programu przejazdowego. W ramach zadania przejazdy zyskują nowe urządzenia, sygnalizację i rogatki, a także jaśniejsze, energooszczędne oświetlenie.
Prace na przejazdach kosztują 16,1 mln zł netto. Wartość całego ogólnopolskiego projektu to 250 mln zł netto, a dofinansowanie UE to prawie 194 mln zł netto.
Na linii nr 15, na odcinku Stryków – Domaniewice zmodernizowano trzy przejazdy kolejowo-drogowe: w Głownie (ul. Wiejska), Bratoszewicach oraz Kamieniu. Miejsca te zostały zabezpieczone rogatkami, a skrzyżowania wyposażono w lampy LED.
Na tej samej linii na przejazdach w Domaniewicach (ul. Klonowa) i Krępie wymieniono dotychczasowe urządzenia na nowe. Zamontowano jaśniejsze energooszczędne lampy. Dodatkowo w Krępie powstał monitoring, który rejestruje sytuacje na styku kolei i drogi.
Dwa przejazdy w Prażkach i przejazd w Raciborowicach na trasie Koluszki – Piotrków Trybunalski (linia nr 1) mają nowe sygnalizatory oraz urządzenia sterujące. Ułożono nową nawierzchnię z płyt. Dzięki temu przejazdy gwarantują kierowcom sprawniejsze pokonanie skrzyżowania. Przejazd w Karkoszkach na odcinku Gomunice – Radomsko (linia nr 1) ma samoczynną sygnalizację przejazdową. Lepsze oświetlenie zapewniają ustawione bliżej torów lampy LED-owe.
W ramach ogólnopolskiego programu przejazdowego prace realizowane są także na 2 skrzyżowaniach w Radzicach, na linii nr 22, na odcinku Dęba Opoczyńska – Drzewica.
Na przejazdach w Radzicach Dużych i Radzicach Małych zamontowane zostały nowe sygnalizatory, nowoczesne urządzenia zdalnej kontroli i jaśniejsze oświetlenie. Wymieniono też jezdnię wraz z dojazdami do przejazdów i tory. Przejazd w Szadkowicach na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Opoczno również ma nową nawierzchnię z płyt, energooszczędne oświetlenie. Ponadto, na skrzyżowaniu zamontowana jest sygnalizacja świetlna, która ostrzega kierowców przed nadjeżdżającym pociągiem.
W ramach projektu pn. „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap I – część przejazdowa” PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększają poziom bezpieczeństwa na 182 przejazdach w całej Polsce. Wykonano już prace na 75 skrzyżowaniach. Kolejne są w przebudowie. Wartość projektu to 250 mln zł netto, dofinansowanie UE z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi prawie 194 mln zł netto. Zakończenie inwestycji jest planowane w 2020 r.
Z inicjatywy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. dodatkowe zabezpieczenia w formie pasów akustyczno-wibracyjnych powstały na dojazdach do 9 przejazdów: w Szadkowicach (na linii Tomaszów Mazowiecki – Opoczno), w Smardzewie na ul. Słonecznej i ul. Dębowej (na linii Łódź Kaliska – Łowicz), w Karolewie, Wielkiej Wsi, Szadku, Choszczewie (na linii Zduńska Wola Karsznice Południowe – Poddębice) oraz Wymysłowie (na linii Gajewniki – Dionizów) i Zduńskiej Woli (na linii Gajewniki- Zduńska Wola). Przez dodatkowe bodźcie – wibracje, pasy przypominają kierowcom o zbliżaniu się do skrzyżowania z torem i konieczności zachowania szczególnej ostrożności.